ستاری در اجلاس مدیران و رؤسای آموزش وپرورش كشور:

اگر در زمینه آموزش هزینه ای می شود، باید نتیجه آن تا ۱۵ سال بعد در اقتصاد دیده شود

اگر در زمینه آموزش هزینه ای می شود، باید نتیجه آن تا ۱۵ سال بعد در اقتصاد دیده شود

به گزارش بی دانلود، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ضمن اشاره به انتقاداتی که نسبت به کنکور سراسری وجود دارد، اظهار داشت: گاها انتقاد می شود که کنکور سیستم آموزش را به گروگان گرفته است، من هم جزو منتقدین کنکور هستم. این اتفاق افتاده و در این خصوص بهترین چیز آن است که آموزش و پرورش به جامعه نزدیک تر شود.


به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا، سورنا ستاری در سی و ششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور که با حضور سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به لزوم نزدیک تر شدن آموزش و پرورش و دانشگاه ها به جامعه، اظهار نمود: نمی توان بهترین سالهای عمر جوان را گرفت، محیطی را با دیوار جدا کرد، اسم آنرا گذاشت دانشگاه و ما نیز به عنوان استاد دانشگاه دروسی را به جوان ارائه دهیم که پس از ۱۰ سال هیچ ارتباطی با محیط اطراف او نداشته باشد.
وی افزود: من متوجه نمی شوم این دیوار دانشگاه به چه مدلول است؟ دانشگاه های خیلی از کشورهای جهان دیواری ندارند. باید دید خروجی دانشگاه ما چقدر در خدمت جامعه است و این دانشگاه را چگونه می توان به جامعه آورد.
ستاری با اعلان اینکه دانشگاه ها باید از پول و بودجه دولتی جدا شده و عدد قابل توجهی از درآمدهای آنها بوسیله فروش تکنولوژی ایجاد شود، افزود: نمی گردد که ما در مدارس دروسی درس دهیم که ارتباطی با جامعه نداشته باشد. در دانشگاه ها بسیاری از دروس عملا ترجمه دروس خارجی است. تعدادی از این ترجمه ها نظیر حوزه دروس فیزیک و ریاضی دانش است و فرقی نمی کند برای کدام کشور باشد، اما برای همان دانش نیز باید مثال های بومی بیاوریم.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همین طور اظهار داشت: اگر در زمینه آموزش هزینه ای می شود، باید نتیجه آن ۱۰ تا ۱۵ سال بعد در اقتصاد دیده شود.
ستاری با اعلان اینکه نمی توان در آموزش هزینه کرد، اما نتیجه آنرا در رفاه و رفع نیازهای جامعه، صنعت و... ندید، اضافه کرد: این تاثیرگذاری هم اکنون وجود دارد، اما باید آموزش و پرورش را خیلی به جامعه نزدیک کرد. چرا این همه کتاب در زمینه علوم انسانی داریم، اما نمی توانیم در جامعه آنرا پیاده سازی کنیم؟ باید راجع به اینها صحبت نماییم که چگونه می توان خروجی نظام آموزشی را به سمتی برد که مسائل موجود در جامعه کمتر شود. باید ساختاری داشته باشیم که راجع به این مسایل بیشتر با هم گفت و گو نماییم.

ستاری با اشاره به همکاریهای مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با وزارت آموزش و پرورش خصوصاً در زمینه نخبگانی، اشاره کرد: البته این حوزه ها همیشه در سالهای قبل در چالش بوده است. بطوریکه گاهی وزیری روی کار آمده و کارهای باشگاه دانش پژوهان و... کمرنگ شده است و وزیر دیگری به روی کار آمده و به نحو دیگری برخورد کرده است، اما بهترین برخورد در میان وزرا و در زمینه نخبگانی را از آقای نوری دیده ام.
رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اجرای طرح "شهاب" (با همکاری بنیاد ملی نخبگان و وزارت آموزش و پرورش)، اضافه کرد: معاونت علمی در زمینه آموزش و پرورش طرح های زیادی نظیر "شهاب" (طرحی برای کشف استعدادها) را داشته است که البته طرح "شهاب" در چند سال اخیر کمرنگ شد. سرعت تغییر تکنولوژی بسیار بالا است و فکر نمی کردیم بازار کار این همه تغییر کند. الان نمی توانیم حدس بزنیم در ۲۰ سال آینده مقرر است چه اتفاقی در عرصه تکنولوژی رخ دهد، چونکه تغییرات لحظه ای شده است و این یک مشکل جهانی است. در این جهت باید در کنار هم با هم کار نماییم و متوجه شویم لازم است چه آموزش هایی به بچه ها ارائه دهیم تا وارد بازار کار آینده شوند.
وی با اشاره به استقبال دانش آموزان از المپیادهای "نانو" و "سلول های بنیادی"، اضافه کرد: زمان دکتر فانی(وزیر اسبق آموزش و پرورش) پژوهش سراها بسیار توسعه پیدا کردند. ما پژوهش سراها را با دستگاه های ایرانی تجهیز می نماییم تا بچه ها بدانند تکنولوژی کشورشان به این سطح رسیده است که دستگاه های لازم در پژوهش سراها داخل ایران ساخته می شوند. ما خیلی از این دستگاهها را حتی صادر می نماییم. این پژوهش سراها مشکلاتی نیز دارند همچون آنکه دانش آموز بعد از ساعت ۲ ظهر که از مدرسه تعطیل می شود، می خواهد به این پژوهش سراها مراجعه کند، اما در آن زمان بسته می شوند که این مشکلات باید حل شوند.




1401/05/30
12:20:19
0.0 از 5
590
تگهای خبر: آموزش , تكنولوژی , دانشگاه , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
beedownload بی دانلود