در نشست معاون وزیر علوم با انجمن های علمی مطرح شد

رشته های دانشگاهی استاندارد برای ارتقای علوم ریاضی ایجاد شود

رشته های دانشگاهی استاندارد برای ارتقای علوم ریاضی ایجاد شود

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در نخستین جلسه هم اندیشی در حوزه های تخصصی با انجمن های علمی كه با حضور اتحادیه علوم ریاضی در دفتر این معاونت برگزار شد، بر ضرورت بهره مندی از نظرات خبرگان و متخصصان هر حوزه در زمان تصمیم گیری مدیران تاكید كرد.


به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا، دکتر غلامحسین رحیمی در این جلسه، ضمن استقبال از برگزاری جلسات هم اندیشی با خبرگان و نخبگان علمی در چارچوب انجمن های علمی، به ارائه برخی پیشنهادات درباب نقش آفرینی و همکاری انجمن های علمی و سازمان هایی نظیر فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران جهت ارتقاء و تشویق دانش آموزان و دانشجویان به علومی نظیر ریاضیات اشاره نمود.
وی در ادامه، از اتحادیه علوم ریاضی در خواست کرد تا نظرات خودرا جهت ارتقای بخشنامه های مرتبط در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این معاونت عرضه کنند.
دکتر رحیمی به ضرورت بهره مندی از نظرات خبرگان و متخصصان هر حوزه در زمان تصمیم گیری مدیران اشاره نمود و از خبرگان این اتحادیه درخواست نمود که نظرات خودرا درباب رشته های ریاضی در دانشگاه به صورت سالیانه به معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم عرضه کنند تا مدیران تصمیمات خودرا در خصوص نظرات خبرگان انجام دهند.
دکتر محمد جلالی، دبیر کمیسیون انجمن های علمی ایران نیز با اشاره به سابقه اتحادیه علوم ریاضی در ارائه راهکارهای موجود برای پیشبرد علم ریاضی در کشور، ابراز امیدواری کرد که این سلسله جلسات سبب آغاز همکاری نزدیک تر انجمن های علمی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شود.
در ادامه این جلسه، نمایندگان اتحادیه علوم ریاضی به ارائه نقطه نظرات خود درباب نقش ریاضیات در پیشرفت علمی و توسعه کشور پرداختند.
دکتر محمدزاده، رئیس اتحادیه علوم ریاضی و نایب رییس انجمن آمار به معرفی این اتحادیه و ضرورت تشکیل مجامع علمی درباب بررسی و نظارت بر پیشبرد نقش ریاضیات در پیشرفت علمی و توسعه کشور پرداخت.
ایشان سپس سخنان خود به برگزاری سمینارهای کاربردی و ارائه راهکار برای بسط و بهبود بهره مندی از این دانش در سطح جامعه اشاره نمود.
دکتر علی رجالی، عضو انجمن ریاضی و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز که به صورت مجازی در این نشست حضور داشت، ضمن ارائه گزارشی درباب جایگاه توجه به ریاضی در دانشگاه ها و مدارس و با انتقاد از این افت کیفی ریاضی در مدارس به عدم برنامه ریزی مدون برای ارتقای سطح ریاضی در جامعه علمی اشاره نمود.
او همینطور محدودیت منابع، عدم توجه به توسعه رشته های علوم پایه، کمبود اساتید و عدم برنامه ریزی دقیق را قسمتی از مشکلات پیش روی توسعه ریاضی در کشور برشمرد.
در ادامه دکتر تومانیان رئیس شاخه ریاضی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، ایجاد رشته های دانشگاهی برمبنای استاندارد و فاکتورهای تدوین شده در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در ارتقای علوم ریاضی موثر دانست و با انتقاد از رویه مرسوم تولید انبوه مقالات علمی، ضرورت تفکیک میان پژوهش و تولید مقاله را یکی از چالش های حوزه پژوهش و فناوری عنوان نمود.



1399/07/24
11:01:23
5.0 / 5
128
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
لینک دوستان بی دانلود