محققان استرالیایی:

ما مغزمان را از اجداد شبیه به ماهی به ارث برده ایم!

پژوهشگران دانشگاه استرالیای غربی گامی جدید در زمینه ی کشف چگونگی فرگشت مغز انسان برداشتند. این یافته ها نشان میدهد که چگونه وقایع ژنتیکی که در ˮاجداد شبیه به ماهیˮ ما رخ داده است نقش مهمی در زیست شناسی امروز مغز ما ایفا می کند.

به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا و به نقل از سایمکس، در مقاله ای جدید که در مجله ی Nature Ecology & Evolution انتشار یافته است، پروسه متیلاسیون نواحی بدون سیتوزین-گوانین(CG) دی ان آ(DNA) که نوعی سیستم کنترل اپی ژنتیک است و به شکل گسترده ای در مغز انسان یافت می شود، برای نخستین بار درمهره داران اولیه ظاهر شده است.
متیلاسیون ناحیه بدون CG می تواند ژن های کنترل کننده عملکرد مغز در دی ان آ را خاموش و روشن کند. کشف این مساله که متیلاسیون ناحیه بدون CG در مهره داران رخ می دهد نشان دهنده ی آنست که امروزه این پروسه نقشی اساسی در ایجاد توانایی های شناختی پیشرفته در مغز انسان و سایر جانداران دارد.
پروفسور ریان لیستر(Ryan Lister) از دانشکده علوم مولکولی در دانشگاه استرالیای غربی که در این مطالعه همکاری داشته می گوید: پژوهشگران نمونه هایی از مغز حیوانات را از سراسر "درخت زندگی" مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. ما می خواستیم بفهمیم که آیا این متیلاسیون ناحیه بدون CG فقط مختص گونه های پستانداران که توانایی شناختی بالایی دارند است و یا ریشه در تکاملات قدیمی تری دارد؟ پژوهشگران دریافتند که متیلاسیون ناحیه بدون CG فقط در مهره داران دیده می شود همچون "مکنده ماهی ها"(lampreys) که از نسل بی آروارگان هستند و جدی مشترک با انسان ها دارند.
بر طبق این یافته ها متیلاسیون ناحیه بدون CG در اولین اجداد مشترک همه مهره داران وجود دارد که از صدها میلیون سال قبل در زمین پرسه می زنند.
دکتر الکس د مندوزا(Alex de Mendoza) از پژوهشگران این مقاله می گوید: یافته ها نشان دهنده ی آنست که متیلاسیون نواحی بدون CG نقشی اساسی در ایجاد پیچیدگی های مغز ایفا می کند.
او افزود: ما هر موجودی که می شد را برای یافتن متیلاسیون ناحیه بدون CG مورد بررسی قرار دادیم. مانند کیسه داران، پلاتیپوس ها، پرندگان، قورباغه ها، ماهی ها، کوسه ها و مکنده ماهی ها که همه دارای ستون فقرات بودند. ما همین طور مغز بی مهرگانی چون زنبورعسل و هشت پا را نیز بررسی کردیم. ما دریافتیم که متیلاسیون ناحیه بدون CG در مهره داران تکامل یافته است و ممکنست یکی از عواملی باشد که مغز برای عملکردهای پیچیده به آن نیاز دارد. این تحقیقات همچنان نشان داد که تمام تکامل های مورد نیاز عوامل ژنتیکی برای ایجاد متیلاسیون نواحی بدون CG در یک بازه ی زمانی یکسان اتفاق افتاده است.
ژن DNMT۳A که مسئول کد کردن متیلاسیون ناحیه بدون CG است و ژن MeCP۲ که مسئول بیان آنست در شروع تکامل مهره داران به وجود آمده اند.
پروفسور لیستر می گوید: این مطالعات نشان می دهد که چگونه وقایع تکاملی در اجداد شبیه به ماهی ما در بیولوژی امروزه مغز ما نقش دارد.
این تحقیقات توسط دکتر رایان لیستر و دکتر الکس دی مندوزا از دانشکده علوم مولکولی دانشگاه استرالیای غربی انجام گرفته است.

1399/11/06