با به كارگیری بازی های جذاب؛

دستاورد محققان ایرانی برای ارتقای شناختی بیماران اوتیسم بدون دارو

دستاورد محققان ایرانی برای ارتقای شناختی بیماران اوتیسم بدون دارو

بی دانلود: پژوهشگران دانشگاه تهران به بررسی راهکارهای افزایش مهارت ها و توانمندی های شناختی مبتلایان به اوتیسم با به کارگیری بازی های جذاب و بدون مداخلات دارویی پرداختند.


به گزارش بی دانلود به نقل از دانشگاه تهران، یک تیم تحقیقاتی در پژوهشکده فناوری های همگرا دانشگاه تهران با اجرای یک پروژه پژوهشی تحت حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، به بررسی راهکارهای افزایش مهارت های اجتماعی و توانمندی های شناختی افراد مبتلا به اوتیسم پرداختند. نتایح این تحقیقات در بایوفیدک و سیستم های مغز- ماشین مورد استفاده قرار خواهد گرفت. دکتر محمدرضا ابوالقاسمی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و مجری این طرح پژوهشی اعلام نمود: طرح توسعه واسط مغز -ماشین برای افزایش توانمندی های شناختی مخاطبان اوتیسم در پژوهشکده فناوری های همگرا دانشگاه تهران به اجرا گذاشته شد بطوری که یکی از دستاوردهای این پروژه مهم، ارائه راهکارهای شخصی سازی شده جهت ارتقای شناختی بیماران اوتیسم خواهد بود. وی با اعلان اینکه اختلال طیف اوتیسم یک اختلال عصبی رشدی است که تاثیراتی بر روی تعامل اجتماعی و ارتباطات و رفتار فرد دارد، اظهار داشت: هدف این پروژه، توسعه یک واسط مغز-ماشین است که با بهره گیری از نوروفیدبک، توانایی های شناختی را ارتقا داده و به نیازهای خاص بیماران اوتیسم پاسخ دهد. مجری این طرح پژوهشی با اشاره به این که نوروفیدبک در درمان گستره زیادی از اختلالات روانی استفاده شده است، اضافه کرد: پروژه توسعه رابط های مغز و کامپیوتر برای به کارگیری در سیستم های نوروفیدبک به عنوان یک تکنیک موثر برای بهبود بیماران اوتیسم در آینده نزدیک به کار گرفته خواهد شد. در این تکنیک با بهره گیری از سنسورهای نوار مغز، فعالیت سیگنال های مغزی فرد اندازه گیری شده و آنها را بمنظور استخراج معیارهای سنجش حالات مغزی بصورت برخط به کار می گیرند. ابوالقاسمی اظهار داشت: این روش به سبب طبیعت غیرتهاجمی و عدم نیاز به دارو برای افرادی که ترجیح می دهند بدنبال مداخلات غیر دارویی برای شرایط بیماری خود باشند، گزینه جذابی است. وی ادامه داد: روش نوروفیدبک پیشنهادی با به کارگیری بازی های جذاب به بیماران اوتیسم کمک می نماید تا توانایی های تشخیص احساسات خودرا تقویت کرده و مهارت های اجتماعی شان را بهبود بخشند و استفاده از انیمیشن های جذاب و فرمان های صوتی آرامش بخش موجب ایجاد تجربه ای مفید و مثبت برای افراد اوتیستیک می شود. ابوالقاسمی اشاره کرد: این بازی با بهره گیری از محیط تخصصی و ترکیب اجرای صوتی و تصویری، تلاشی موثر برای بهبود مهارت های اجتماعی و تشخیص احساسات در بیماران اوتیسم به شمار می آید و استفاده از این ابزارهای آموزشی می تواند در تحقیقات و توسعه تکنولوژی های حمایتی برای این گروه از مخاطبان موثر واقع شود.

1402/11/08
16:07:11
0.0 از 5
263
تگهای خبر: آموزش , ارتباطات , پروژه , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
beedownload بی دانلود