توانمندی شركتهای دانش بنیان در حوزه هوایی

توانمندی شركتهای دانش بنیان در حوزه هوایی

دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن اشاره به میزان توانمندی كشور در ساخت قطعات و با تكیه بر توانمندی ۸۰ درصدی كشور در حوزه موتور، اظهار داشت: محدود بودن مراكز عرضه خدمات تخصصی و دستیابی به قطعات یدكی از بازار سیاه از چالش های این حوزه است.


به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا، دکتر منوچهر منطقی امروز در نشست معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری با شرکتهای دانش بنیان با اشاره به اینکه در سطح آمادگی ناوگان تجاری در کشور چالش های زیادی وجود دارد، اضافه کرد: دستیابی به قطعات یدکی از راه بازار سیاه و متحمل شدن هزینه های چند برابری، عدم استفاده بهینه از توانمندی های داخل در تأمین قطعات، تعداد بسیار بالای MRO و مراکز عرضه خدمات تخصصی هوایی و محدود بودن محدوده کار آنها، عدم استفاده از توانمندی بالقوه MRO در داخل کشور و عدم اطلاع شرکتهای دانش بنیان از نیازهای شرکتهای هوایی در جهت بومی سازی همچون چالش های ناوگان تجاری در کشور به حساب می آید.
وی تصریح کرد: برای رفع این چالش این ستاد اقدام به ایجاد زنجیره ای از سازندگان قطعات هوایی برای بومی سازی قطعات مورد نیاز برای MRO کرده است.
منطقی با تکیه بر اینکه سازمان هوایی کشوری برای توسعه قطعه سازی اقداماتی را اجرایی کرده است، افزود: هدف از برگزاری این جلسه آشنایی شرکتهای هوایی با توانمندی های شرکت ها در زمینه بومی سازی قطعات مورد نیاز صنعت هوایی و توسعه مراکز MRO در کشور است.
دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته، تصریح کرد: هم اکنون ۴۷ مرکز MRO در حال فعالیت هستند و حدودا به ازای هر ۶ هواپیما یک مرکز تاسیس شده است.
منطقی اضافه کرد: به دلیل پرهزینه بودن برخی از تجهیزات مانند سکوی تست موتور، MRO ها از روش هایی که قابلیت اعتماد پائین تری دارد، برای آزمون نهایی قطعات تعمیر شده استفاده می نمایند.
وی ضمن اشاره به فعالیت MRO ها در خطوط هوایی دنیا، اضافه کرد: این مراکز یا متمرکز هستند یا غیر متمرکز که تجربیات جهانی نشان داده است مراکزی که به صورت یکپارچه تمامی خدمات را پوشش می دهند، صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به مراکز غیر متمرکز دارند.

منطقی ضمن اشاره به وضعیت حوزه خدمات MRO در اروپا اظهار داشت: مراکز MRO موجود در کشورهای انگلستان، آلمان، هلند و اروپای شمالی به صورت یکپارچه فعالیت دارند و سود سالیانه سرمایه در این مراکز معادل ۱.۲ میلیارد یورو به ازای ۶۰ میلیارد یورو سرمایه در گردش است.
وی خاطرنشان کرد: فعالیت این مراکز در کشورهای جنوب اروپا، اروپای شرقی، اسپانیا، ایتالیا و جمهوری چک متمرکز است که ضرر سالیانه آنها ۱.۸ میلیارد یورو به ازای ۶۰ میلیارد یورو سرمایه در گردش برآورد شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته با تکیه بر اینکه حالا رویکرد مناطق مختلف نظیر اتحادیه اروپا، ایجاد شبکه یکپارچه MRO است، افزود: ما توانسته ایم اولویت های مراکز MRO در کشور را مشخص نماییم.
وی ضمن اشاره به این اولویت ها اظهار داشت: موتور، سامانه ها با متعلقات، ارتقای هواپیما، بال و بدنه از چهار اولویت این مراکز در کشور محسوب می شوند.
منطقی تصریح کرد: بر مبنای آنالیزها و تحلیل های حوزه MRO در کشور از میزان انجام فعالیت ها در حوزه قوای محرکه، ۴۰ درصد ساخت داخلی داریم و میزان برون سپاری فعالیت ها به خارج از کشور ۶۰ است. همینطور در حوزه تخصصی کامپوزیت و اجزا ۷۵ درصد برون سپاری به خارج از کشور و ۲۵ درصد در داخل کشور انجام می شود.
وی ادامه داد: همینطور در حوزه تخصصی بال (سازه، بال، بدنه) ۵۵ درصد برون سپاری و ۴۵ درصد میزان انجام فعالیت ها در داخل کشور بوده است.
دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته اظهار داشت: در حوزه خدمات فنی- مهندسی/ پشتیبانی ۴۵ درصد به خارج از کشور برون سپاری می شود و مابقی در داخل کشور انجام می شود.
منطقی تصریح کرد: سطح توانمندی های ما در کشور در زمینه قوای محرکه ۸۰ درصد و سطح توانمندی های بالفعل ما ۴۰ درصد در این حوزه است.
وی ضمن اشاره به سطح توانمندی بالقوه و سطح توانمندی بالفعل سه حوزه تخصصی دیگر اظهار داشت: در حوزه کامپوزیت و اجزا ۸۵ درصد توانمندی بالقوه و ۳۵ درصد توانمندی بالفعل، در حوزه تخصصی سازه، بال و بدنه ۷۵ درصد توانمندی بالقوه، ۴۵ درصد توانمندی بالفعل و در سطح خدمات فنی – مهندسی/ پشتیبانی ۷۵ درصد توانمندی بالقوه و ۴۰ درصد توانمندی بالفعل داریم.
منطقی با تکیه بر اینک برای رسیدن به سطح بالای MRO در کشور نیاز به ایجاد یک شبکه وجود دارد، اظهار نمود: «موتور و متعلقات، آزمایشگاه های مرجع و آموزش دریافت مجوزها» و شرکتهای عضو حوزه موتور، شبکه قطعه سازی هوایی و شرکتهای عضو حوزه متعلقات به ترتیب از اولویت های ما برای ایجاد شبکه MRO در کشور به شمار می روند.
دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته اظهار داشت: توسعه صنعت قطعه سازی برای پشتیبانی MRO، ایجاد یک کانال برای ساخت قطعات توسط شرکتهای دانش بنیان با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری و شرکتهای دانش بنیان، بالا بردن ظرفیت MRO در کشور، ایجاد شبکه آزمایشگاهی و تکمیل آن برای دسترسی به استانداردهای مورد نظر سازمان هواپیمایی کشوری از نتایجی است که ما به دنبال آنها هستیم.



1399/08/20
12:10:50
5.0 / 5
195
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
لینک دوستان بی دانلود