كشف شواهدی از وجود سیاره نهم در منظومه شمسی

بی دانلود: اخترشناسان یک سیاره فراخورشیدی جدید کشف کرده اند که نخستین سیاره در نوع خود است که دارای چنین مدار گریزنده از مرکز است و می تواند ˮسیاره نهمˮ منظومه ما باشد.

به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، مدت هاست که دانشمندان در مورد "سیاره نهم" در منظومه شمسی با یک مدار عجیب نظریه پردازی می کنند و الان شواهد بیشتری وجود دارد که احتمال ممکن بودن آنرا نشان میدهد.
پژوهشگران با بهره گیری از داده های تلسکوپ فضایی "هابل" تشخیص داده اند که یک سیاره فراخورشیدی غول پیکر در فاصله ۳۳۶ سال نوری از ما به نام "HD ۱۰۶۹۰۶ b" دارای چنان مدار غیر عادی است که از لبه دیسک بقایای منظومه ستاره دودویی خود عبور می کند و هر ۱۵ هزار سال یک دفعه یک دور می زند. این مانند این است که سیاره "مشتری" از "کمربند کویپر" بگذرد.
پژوهشگران می گویند اگر "سیاره نهم" وجود داشته باشد، این همان نحوی است که ممکنست به دور خورشید ما بچرخد.
این سیاره فراخورشیدی غول پیکر برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ کشف شده بود، اما به محاسبات مداری و اندازه گیری های دقیق "هابل" برای شناسایی مدار عجیب آن نیاز بود. این نخستین سیاره در نوع خود است که دارای چنین مدار عجیب و غریبی است.
اینکه "HD ۱۰۶۹۰۶ b" چطور به این مدار رسیده است، به شکل قطعی معین نمی باشد، اما نظریه اصلی فرض می کند که نزدیک ستاره های میزبان خود تشکیل شده باشد و کشش درون دیسک گازی آنرا به داخل کشیده باشد. سپس اثرات گرانشی دو ستاره میزبان، آنرا به سمت بیرون شلیک کرده و یک ستاره در حال عبور، مدار آنرا تثبیت کرده و مانع از تبدیل شدن آن به یک سیاره سرکش در جهان شده است.
این یافته ها همین طور ممکنست نگاهی نادر را به روزهای ابتدایی سیستم های ستاره ای، همچون منظومه ما عرضه نماید. این سیستم ستاره ای تنها ۱۵ میلیون سال قدمت دارد، بدین سبب بنظر می رسد مدت زمان زیادی برای تشکیل یک مدار این چنینی و شبیه به "سیاره نهم" نیاز نیست.
پرسش های بی پاسخ زیادی دراین زمینه وجود دارد، اما بعضی از آنها احیانا به زودی پاسخ داده خواهند شد. پژوهشگران امیدوارند که با بهره گیری از تلسکوپ فضایی "جیمز وب" نه فقط داده های فعلی خودرا تأیید کنند، بلکه تعیین کنند که آیا این سیاره در هنگام خروج، موادی را می گیرد یا حتی اینکه دارای یک سیستم کوچک از بقایا است یا نه.
همانطور که حالا "HD ۱۰۶۹۰۶ b" غیر عادی است، ممکنست اگر ستاره شناسان به شناخت بیشتری از آن برسند، عجیب تر هم بشود.

1399/09/25