تشخیص سرطان در چند دقیقه با كمك اشعه ایكس

بی دانلود: مهندسان دانشگاه دوک (Duke) نمونه ی اولیه یک دستگاه اشعه ایکس را ساخته اند که نه فقط شکل اجسام را نشان میدهد بلکه ترکیبات مولکولی آنها را نیز نمایان می کند.

به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، این دستگاه با وضوع و دقت بی نظیری که دارد می تواند انقلابی در حوزه های مختلف همچون جراحی سرطان، لطمه شناسی، بازرسی دارو و زمین شناسی بوجود آورد.
ایده ساخت این دستگاه ابتدا در جهت کشف بهتر بمب ها برای امنیت هواپیماها بود. در این مقاله جدید که در تاریخ ۱۹ مه در مجله ی "Scientific Reports" انتشار یافته است پژوهشگران این فناوری را برای زمینه های دیگری همچون پزشکی و مصارف علمی به کار گرفته اند.
جوئل گرینبرگ(Joel Greenberg) دانشیار مهندسی برق و کامپیوتر در برنامه فیزیک پزشکی می گوید: فرقی نمی کند به دنبال بمب در یک کیف باشید یا یک غده در بدن. فیزیک برای هر دوی آنها یکسان است. اما از منظر مهندسی آنها متفاوت هستند. ما این دستگاه کوچک با وضوح بالا را ساختیم که برای کاربردهای مختلف زیادی مناسب می باشد.
این فناوری یک سیستم اشعه ایکس ترکیبی است که در آن پرتونگاری سنتی اشعه ایکس با اشعه ایکس مخصوص تشخیص بیماریها ترکیب شده است.
در نوع اول اشعه ایکس مستقیما از درون جسم می گذرد و در نوع دوم اطلاعات مربوط به زاویه ها و طول موجی که از جسم منتشر می شود جمع آوری شده و اثر منحصر به فردی از ساختار جسم فراهم می آورد.
یکی از اشکالات استفاده از این فنآوری این است که سیگنال های اشعه ایکس بسیار ضعیف و پیچیده اند. بدین سبب تعداد کمی از اشعه ها به آشکارساز می رسند که موجب تاخیرهای طولانی هنگام جمع آوری اطلاعات می شود.
پژوهشگران دانشگاه دوک برای حل این مشکل از یک سپر حفره دار استفاده کردند که به اشعه ی ایکس امکان حرکت در زوایای مختلف را می داد. سپس یک کامپیوتر می تواند سیگنال های وسیع و پیچیده را پردازش کند. این روش به پژوهشگران این امکان را می دهد تا با جمع آوری تعداد مناسبی از اشعه های منحرف شده در مدت زمان کوتاه تر به تشخیص ماده ی مورد نظر بپردازند.
آنوج کاپادیا (Anuj Kapadia) که در زمان انجام تحقیقات دانشیار رادیولوژی دانشکده فیزیک پزشکی دانشگاه دوک بود می گوید: سیستم امنیتی اهدافی متفاوت با آزمایشگاه غده شناسی دارد. در سیستم امنیتی هدف بررسی ده ها سانتی متر از اشیا مختلف در کسری از ثانیه است در صورتیکه در آزمایشگاه هدف ما دستیابی به تصویری با وضوح بالا از یک نمونه ی کوچک در مدت زمانی کوتاه بود.

بزرگ ترین چالشی که این دستگاه با آن روبه رو بوده است تشخیص دقیق بافت ها سرطانی است. پژوهشگران با کمک همکارانشان در مرکز بهداشت دوک به بررسی نمونه های بافت افراد قبل از ارسال به متخصصان لطمه شناسی پرداختند. نتایج به دست آمده نه فقط با تشخیص بالینی مطابقت داشت بلکه این دستگاه توانست بافت های درون و اطراف بافت سرطانی را تشخیص دهد.
کاپادیا اضافه کرد: هدف نهایی ما این است که در هر اتاق عمل یکی از این دستگاهها داشته باشیم تا جراحان بمحض برداشتن غده ی سرطانی بتوانند محل را بررسی نمایند و وجود سلول های سرطانی را تشخیص دهند. تا اگر قسمتی از سلول ها باقی مانده، بتوانند به سرعت آنرا بردارند.
پژوهشگران همین طور نشان دادند که این دستگاه می تواند در لحظه فرآورده های دارویی را بررسی کند این مساله نه فقط به تولیدکنندگان دارو کمک می نماید تا نسبت به محصولشان اطمینان حاصل کنند بلکه به پلیس ها و کارزارهای بهداشت کمک می نماید تا اطمینان حاصل کنند افراد داروهای فاسد نمی فروشند یا مصرف نمی کنند.
این دستگاه به بررسی سنگ ها نیز کمک می نماید و برای مصارف باستان نشاسی و مطالعه ی فسیل ها و برای معدن چیان مفیدست.
پژوهشگران برای بهبود کار خود جهت بررسی بهتر نمونه ها از موسسه ی ملی سلامت کمک مالی دریافت کرده اند.

1400/03/21