برنامه های توسعه ای حوزه فناوری سلامت وزارت بهداشت در 10 محور

برنامه های توسعه ای حوزه فناوری سلامت وزارت بهداشت در 10 محور

بی دانلود: گزارش برنامه های توسعه ای دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در 10 محور کلی علاوه بر کارهای جاری در جهت توسعه، حمایت و نهادینه ساختن فناوری سلامت در کشور منتشر گردید.


به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا منظم، رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، برنامه های جدید دفتر تحت سرپرستی خودرا به ۱۰ محور کلی خلاصه کرد و به ارائه گزارشی از عملکرد هر یک پرداخت و اظهار داشت: برنامه های جدید دفتر را می توان در ۱۰ محور کلی ارائه کرد؛ البته اقدامات بیشتری انجام شده ولی مهم ترین موارد شامل برنامه های حمایتی، ساماندهی مراکز رشد، پارک های علم و فناوری سلامت، ارزشیابی کارهای تحقیقات و فناوری، کمیته سلامت دیجیتال، کمیته مدیریت دارایی های معنوی، واگذاری امور اجرائی و تمرکز بر سیاست گذاری، ارتباط با صنعت، راه اندازی مراکز نوآوری سلامت و توسعه آموزش می شود.
وی با اشاره به این که سیاست ها و برنامه های حمایتی مختلفی از شرکتها و مراکز رشد و هسته های فناور در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: در ابتدا برنامه های حمایتی که از گذشته شروع شده بود را پیگیری کردیم تا کاری نیمه کاره باقی نماند و از طرف دیگر در جهت ساماندهی منابع حمایتی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در کنار صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز اقدام کردیم.
دکتر منظم با تاکید بر این که اولویت ما اعطای تسهیلات از مسیر صندوق هاست تا تسهیلات ارائه شده به سیستم حمایتی بازگردد و باردیگر در چرخه قرار بگیرد، اظهار داشت: برای این مهم هم دو مسیر تعیین بودجه از شروع سال و تعیین پروسه بر پایه قوه عاقله و بدون سوگیری در نظر گرفته شده است. بودجه حمایتی از شروع سال با تمهیداتی مشخص می شود و کمیته های فنی در رابطه با هر محور حمایتی نیز تشکیل شده تا نقش قوه عاقله را ایفا کند و تصمیم گیری ها با خرد جمعی و مشارکت نمایندگان مدیران فناوری بخش های مختلف کشور صورت گیرد.
استقرار شتابدهنده ها در مراکز رشد
ایشان سپس از امکان استقرار قانون مند شتابدهنده ها در مراکز رشد آگاهی داد و اظهار داشت: بتازگی مجوز استقرار شتابدهنده ها در مراکز رشد از شورای عالی گسترش صادر گردیده است که این امر تقویت مراکز رشد را در پی دارد.
دکتر منظم در ادامه اعلام نمود: یکی از اقدامات مهم این است که هسته های فناور مستقر در مراکز رشد از خیلی از امتیازاتی که یک شرکت دانش بنیان برخوردار است، بهره مند می شوند. با تعاملات شکل گرفته با سازمان غذا و دارو و معاونت آموزشی وزارت بهداشت، هسته های فناور مستقر در مراکز رشد که در زمینه سلامت فعال می باشند، از امتیازاتی که یک شرکت دانش بنیان برخوردار است، بهره مند می شوند.
وی از قول مساعد برای تصویب ساختار سازمانی مراکز رشد آگاهی داد و اظهار داشت: برای ایجاد ساختار سازمانی مراکز رشد اقدامات فشرده ای انجام شده همچون شاخص ها و مستندات تهیه و تدوین شده، تیپ بندی مراکز رشد انجام شده است. پیشنهاداتمان را برای جایگاه های سازمانی به دفتر منابع انسانی ارسال کردیم.
تصویب چارت سازمانی پارک های علم و فناوری حوزه سلامت
رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به این که برای ۱۲ پارک علم و فناوری سلامت چارت سازمانی تهیه و مصوب شده است، اظهار داشت: این یک اتفاق جدید است که با راه اندازی کمیته فنی پارک ها، مبحث ارزشیابی پارک های علم و فناوری حوزه سلامت نیز عنوان شد. با یک چارت سازمانی مصوب پارک های سلامت هویت ساختاری مشخصی پیدا می کنند و حتی می توانند منابع حمایتی و زیرساختی دریافت نمایند.
ایشان سپس به مشکل دیرینه پارک های سلامت اشاره نمود و اظهار داشت: برمبنای قوانین و باور قبلی تنها وزارت علوم می توانست مجوز فعالیت پارک های علم و فناوری را صادر کند و همین مسئله در ضمن سالیان فشار زیادی را روی شرکت های حوزه سلامت وارد کرده بود. با پیگیری ها و توافقات انجام شده، در طرح جهش تولید که در مجلس شورای اسلامی مطرح شده، شرکت های مستقر شده در پارک های وابسته به وزارت بهداشت هم به لحاظ قانونی از مزیت های قانونی پارک ها استفاده می کنند.
ایجاد مراکز نوآوری و فناوری سلامت
به نقل از روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر منظم با بیان این که دستورالعمل و زیرساخت های ایجاد مرکز نوآوری سلامت محور در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به وجود آمده است، اظهار داشت: تا حالا درخواست هایی هم رسیده است که بدون تردید با استقبال دانشگاه های علوم پزشکی همراه خواهد بود. در گذشته زیرساخت های لازم برای ایجاد مراکز نوآوری و فناوری در زمینه سلامت وجود نداشت. در مرکز نوآوری از ایده آغاز می شود یعنی مرحله ای که هنوز هسته و تیم فناورانه ای شکل نگرفته، برنامه تجاری و درآمدزایی وجود ندارد و این مهم ترین تفاوت یک مرکز نوآوری با شتابدهنده، مرکز رشد یا پارک فناوری است.




منبع:

1400/05/16
20:52:31
0.0 از 5
912
تگهای خبر: آموزش , تولید , دانش بنیان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
beedownload بی دانلود