بزرگترین اسکلت تریسراتوپس جهان به حراج گذاشته شد

بزرگترین اسکلت تریسراتوپس جهان به حراج گذاشته شد

بی دانلود: بزرگترین اسکلت کشف شده از یک دایناسور ˮتریسراتوپسˮ(Triceratops) با قدمت 66 میلیون سال با قیمت تقریبی 1.4 میلیون دلار در پاریس به حراج گذاشته می شود.


به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، آیا تابحال خواسته اید یک دایناسور داشته باشید؟ حالا می توانید یکی از نمادین ترین دایناسورها یا حداقل بقایای فسیل شده آنرا خریداری کنید.
اسکلت فسیل شده این موجود عظیم الجثه ۶۶ میلیون ساله اکنون در یک حراج در شهر پاریس فرانسه به فروش گذاشته شده است.
این دایناسور از نوع تریسراتوپس ملقب به "جان بزرگ"، بزرگترین نمونه ای است که تا حالا بر روی زمین یافت شده است. تریسراتوپس ها نمادین دایناسورهای گیاه خوار بودند و به آسانی با جمجمه های منحصر به فرد و سه شاخ خود که دارای دو شاخ در پیشانی و یکی در بینی آنها است، قابل تشخیص هستند. از ین جهت، نام تریسراتوپس که در زبان یونانی به مفهوم "صورت سه شاخ" است، برای آن برگزیده شده است.
این دایناسورها بومی آمریکای شمالی بودند و استخوان های "جان بزرگ" در منطقه داکوتای جنوبی فعلی در سال ۲۰۱۴ پیدا شد.
تریسراتوپس یا سه شاخ چهره یک سرده از دایناسورهای پرنده کفل سراتوپسید است که گیاه خوار بوده و در آخرین عصر دوره کرتاسه یعنی ماستریختین بین ۶۸ تا ۶۶ میلیون سال پیش زندگی می کرده است.
پژوهشگران تأیید کردند که "جان بزرگ" در "لارامیدیا" زندگی می کرده که یک قاره جزیره ای بوده که از آلاسکای فعلی تا مکزیک امتداد داشته است و از آنجائیکه وی در یک دشت سیلابی که هیچ فعالیت بیولوژیکی در آن وجود نداشته درگذشته است، اسکلت او توانسته به خوبی در گِل حفظ شود.
"جان بزرگ" بعد از سال ها حفاری در ایالات متحده به یک شرکت ایتالیایی به فروش رسید. بعدها یک تیم ایتالیایی متشکل از پژوهشگران دانشگاه "بولونیا" و دانشگاه "کیتی"(Chieti) هر قطعه از این فسیل را تمیز کردند و کنار هم قرار دادند تا اسکلت کلی این دایناسور را بازسازی کنند.
"یاکوپو بریانو" باستان شناسی که پروژه بازسازی "جان بزرگ" را رهبری می کرد، اظهار داشت که آنها متوجه شدند که "جان بزرگ" ۵ تا ۱۰ درصد بزرگتر از همه تریسراتوپس های دیگری است که تا به امروز شناخته شده اند. این یک شاهکار است، خصوصاً به این علت که بسیاری جمجمه تریسراتوپس در زمین وجود دارد، اما تعداد کمی از آنها تقریباً کامل هستند.
چیزی که "جان بزرگ" را از دیگر همتایان خود که قبلاً کشف شده اند، متمایز می کند، قامت بزرگ او به ارتفاع ۸ متر است. بگفته خانه حراج پاریس، "جان بزرگ" جمجمه ای به طول ۲.۶۲ متر و عرض ۲ متر با شاخ هایی به طول ۱.۱ متر و عرض بیش از ۳۰ سانتی متر دارد و همین طور به خوبی قادر به تحمل ۱۶ تن فشار بوده است.
هم اکنون، اسکلت "جان بزرگ" دارای بیش از ۶۰ درصد استخوان بدن و ۷۵ درصد جمجمه است.
"جان بزرگ" پیش از این که بین ۱۸ تا ۲۱ اکتبر به حراج گذاشته شود، در یک میدان معروف در ایتالیا به معرض نمایش گذاشته می شود. حراجی ها پیش بینی می کنند که این اسکلت به قیمت تقریبی ۱.۴ تا ۱.۷۷ میلیون دلار فروخته شود.
اگر دانشمندان یا دیرینه شناسان در پاریس حضور داشته باشند و بتوانند "جان بزرگ" را برای علم خریداری کنند، بسیار عالی خواهد بود. چونکه دیدن چنین فسیل های پیچیده و شگفت انگیزی در یک گالری خصوصی که چیزی جز گرد و غبار نصیبش نمی گردد، بجای دسترسی آزاد برای دانشجویان و علاقه مندان، حیف خواهد بود.




منبع:

1400/06/12
14:06:04
0.0 از 5
1203
تگهای خبر: پروژه , دانشجو , دانشگاه , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
beedownload بی دانلود