اعلام نتایج ارزشیابی جامع تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی

اعلام نتایج ارزشیابی جامع تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی

به گزارش بی دانلود دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و تبریز به ترتیب رتبه اول تا سوم را در نظام ارزشیابی جامع تحقیقات و فناوری بدون در نظر گرفتن تیپ دانشگاهی، کسب کردند.



به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا، درنظام ارزشیابی جامع تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و تبریز در تیپ یک و دانشگاه های علوم پزشکی کرمانشاه، بقیةالله و همدان در تیپ دو و همینطور دانشگاه های علوم پزشکی سبزوار، کردستان و بم در تیپ سه موفق به کسب رتبه اول تا سوم شدند. در بین دانشگاه های علوم پزشکی نوپا هم دانشگاه علوم پزشکی لارستان رتبه اول، دانشگاه علوم پزشکی گراش رتبه دو و دانشگاه علوم پزشکی خوی رتبه سه را از آن خود کردند.

دکتر فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ارزشیابی فعالیتهای دانشگاه های علوم پزشکی کشور درحیطه تحقیقاتی و فناوری یکی از عملکردهای اصلی نظام علم و فناوری در رابطه با سلامت است، اظهار داشت: مأموریت اصلی این نظام، گسترش مرزهای دانش سلامت، ارتقای پژوهش های کاربردی، تولید فناوری و توسعه تحقیقات اثرگذار بر سلامت و خلق ثروت و ایجاد رفاه در جامعه است.

به گفته وی، چشم انداز اصلی این فرایند مهم، همان دورنمای کلی نظام سلامت است که ایران را تا سال ۱۴۰۴، برخوردار از بالاترین سطح سلامت و عادلانه ترین و توسعه یافته ترین نظام سلامت در منطقه می خواهد.

نجفی، ضمن اعلام نتایج ارزشیابی به خصوصیت های منحصر به فرد این دوره از نظام جامع تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی اشاره نمود و اظهار داشت: انجام فرایند ارزشیابی برای نخستن بار به صورت برخط و با استفاده از سامانه جدید ارزشیابی انجام شده است. محورهای ارزشیابی این دوره بر پایه محورهای تولید دانش، ساختار تحقیقات و فناوری، تولید فناوری، اثرگذاری تعیین شده است و این در شرایطی است که اثربخشی تحقیقات حوزه سلامت در کشور برای نخستین بار در ۱۸ دانشگاه علوم پزشکی در چهار بخش شامل اثر بر تصمیم گیری، اجرایی شدن نتایج پژوهش های سلامت، اثر مستقیم بر سلامت و اثرات مستقیم اقتصادی به صورت پایلوت مورد سنجش قرار گرفته است.

نجفی اضافه کرد: برای نخستین بار سنجش و ادغام ارزشیابی حوزه فناوری و ارتباط با صنعت برای تمامی دانشگاه ها با عنایت به نگاه کشور به جهش تولید و رفع موانع آن انجام پذیرفت.

وی به دیگر خصوصیت های این دوره ارزشیابی تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی اشاره نمود و اظهار داشت: توجه ویژه به ارتقای کیفیت مستندات پژوهشی و رعایت اصول اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی و رعایت وابستگی سازمانی استاندارد دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی جهت بازیابی کلیه مستندات پژوهشی به منظور حضور مؤثرتر در نظام های رتبه بندی بین المللی همچون نکات مهم در این ارزشیابی است.

نجفی به مهم ترین دستاوردهای ارزشیابی فعالیتهای تحقیقات و فناوری سال ۱۳۹۹ اشاره نمود و اظهار داشت: رشد دو برابری فروش محقق شده داخلی و صادرات محصولات فناورانه و افزایش چشم گیر جذب منابع پژوهشی و نیازمحور توسط دانشگاه ها از مهم ترین دستاوردهای ارزشیابی این دوره است و روند مثبت تولید دانش و انتشار مقالات باکیفیت، همگام با افزایش تعداد ارجاعات و کاهش انتشار مقالات در مجلات نامعتبر و جعلی و همینطور روند مثبت و افزایشی در تعداد هسته ها و شرکتهای فناور مستقر در مراکز رشد، افزایش تعداد اختراعات ثبت شده، تولید نمونه اولیه، محصول دارای مجوز و تجاری شده قابل ذکر است.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در فرایند ارزشیابی فعالیتهای تحقیقات و فناوری سال ۱۳۹۹، علاوه بر استخراج شاخصهای تولید دانش (انتشار مقالات در نمایه نامه های معتبر، انتشار مقالات در مجلات ۲۵ درصد برتر، همکاریهای بین المللی، رهبری در پژوهش، تعداد استنادات، مقاله به هیات علمی و شاخص h، ساختار تحقیقات و فناوری، نیروی انسانی پژوهش محور، کمیته های تحقیقات دانشجویی، اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی به همراه شاخصهای بخش تولید فناوری (واحد فناور، پروژه فناوری، محصول، فروش، ثبت اختراع، عرضه خدمات، جذب اعتبارات، جشنواره/غرفه، آموزش و فرهنگ سازی) مورد ارزشیابی قرار گرفته است.











1400/07/05
14:26:31
0.0 / 5
164
تگهای خبر: آموزش , پروژه , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵