کشف نوع جدیدی از سلول عصبی در شبکیه چشم

بی دانلود: دانشمندان مرکز چشم ˮجان ای مورانˮ(John A. Moran) در دانشگاه یوتا نوع جدیدی از سلول عصبی یا نورون را در شبکیه چشم کشف کردند.

به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، در سیستم عصبی مرکزی شبکه ای پیچیده از اعصاب با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند تا اطلاعات حسی و حرکتی را منتقل کنند. این شبکه که اینترنورون ها نام دارند بعنوان واسطه ای در زنجیره ارتباطات عمل می کنند.
در مقاله ای به رهبری "نینگ تیان"(Ning Tian) که در مجله ی " مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا" انتشار یافته است، پژوهشگران موفق به کشف نوع شناخته نشده ای از اینترنورون ها در شبکیه چشم پستانداران شدند.
این کشف پیشرفتی قابل توجه دراین زمینه است برای اینکه دانشمندان در تلاشند تا با یافتن همه ی دسته های سلول های عصبی و اتصالات شان به درک بهتری از سیستم عصبی مرکزی برسند.
تیان می گوید: باتوجه به فیزیولوژی و خاصیت های ژنتیکی می توان اظهار داشت که این سلول عصبی در هیچ یک از پنج دسته اعصاب شبکیه که ۱۰۰ سال پیش کشف شده اند، قرار نمی گیرد و بنظر می رسد متعلق به یک دسته جدید باشد.
پژوهشگران کشف جدید خودرا "سلول کامپانا"(Campana) نامیدند. دلیل انتخاب این نام ظاهر این سلول است که شبیه به یک زنگوله دستی است. "سلول های کامپانا" سیگنال های بینایی را از هر دو سلول مخروطی و میله ای در شبکیه چشم منتقل می کنند اما نقش اصلی آنها هنوز درحال بررسی است. آزمایش ها نشان میدهد که سلول کامپانا بطور معمول برای مدتی طولانی فعال می ماند و در پاسخ به تحریک فلاش نوری ۱۰ میلی ثانیه ای حدود ۳۰ ثانیه فعالیت می کند.
تیان می گوید: عملکرد این سلول ها مشابه عملکرد سلول هایی است که در مغز مسئول حافظه و یادگیری هستند. بدین سبب تصور می شود که سلول های کامپانا نیز در ایجاد حافظه کوتاه مدت در نتیجه ی تحریک عصبی نقش داشته باشند.

1400/08/12