سند الگو برای منابع آب و مدیریت آنها اهمیت ویژه ای قائل است

سند الگو برای منابع آب و مدیریت آنها اهمیت ویژه ای قائل است

به گزارش بی دانلود عضو همکار در اندیشکده آب، محیط زیست، امنیت غذایی و منابع طبیعی مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت با بیان اینکه سند الگو برای منابع آب و مدیریت آنها اهمیت ویژه ای قائل است، اظهار داشت: یکی از بخش هایی که سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اهمیت آنرا به درستی شناخت و آنرا هدف قرار داد؛ بخش آب، محیط زیست، امنیت غذایی و منابع طبیعی است.


به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا، مهندس عباس قلی جهانی در تشریح عملکرد مرکز الگو طی یک دهه گذشته، تصریح کرد: به جرات میتوان اظهار داشت که در تدابیر سند الگو، مبحث منابع آب و شیوه نگرش به مدیریت آنها اهمیت ویژه ای دارد.
وی ادامه داد: بعد از بررسی های همه جانبه گزاره بسیار مهم «برقراری نظام حکمرانی آب کشور بر مبنای مدیریت یکپارچه منابع آب در حوضه آبریز و گسترش استفاده از آب های نامتعارف با رویکرد مدیریت تقاضا و تخصیص و مشارکت بهره برداران در مدیریت چرخه آب» در ساختار تدابیر سند الگو جای گرفت.
به قول این عضو هیات مؤسس انجمن علوم و مهندسی آب، اصلی ترین هدف مدیریت منابع آبی، ایجاد تعادل و توازن پایدار بین عرضه و تقاضای آب است.
جهانی تصریح کرد: در طرف عرضه، سرمایه ملی هر کشوری، متکی بر منابع آب تجدید شونده در محدوده سرزمینی است که مقدار متوسط بلند مدت آن، رقم ثابتی است، در حالیکه در طرف تقاضا این رقم برحسب زمان به صورت مستمر به علل مختلف همچون پیشرفتهای اجتماعی، اقتصادی و صنعتی در حال افزایش می باشد. بدین ترتیب برای تأمین تقاضای آب، سه مرحله فراوانی نسبی، مدیریت عرضه و مدیریت تقاضا اهمیت بالایی دارد.
وی سپس به تشریح تناسبات سه مرحله مذکور پرداخت و اظهار داشت: اتخاذ آگاهانه یا ناآگاهانه این سیاست که کشوری برای ورود به مرحله مدیریت تقاضا، ابتدا باید روند مدیریت عرضه را به صورت کامل طی کند، اشتباهی راهبردی است. بر این اساس ایران از حدود ۷۰ سال قبل وارد مرحله مدیریت ارائه شد و با اینکه حدودا از سال ها پیش، عصر مدیریت عرضه به پایان رسید، ولی هنوز ضمن تداوم آن، کار مهمی برای تغییر مسیر حرکت به سمت مدیریت تقاضا انجام نشده است. بدین ترتیب ظرفیت ها و توانمندی های لازم برای حل و فصل مسائل موجود و آینده نظام مدیریت آب کشور به قدر نیاز و متناسب با تغییرات، فراهم نشده است؛ به صورتی که هر اندازه در ترمیم این شکاف ها تأخیر شود هم این فاصله، عمیق تر می شود و هم ترمیم آنها با هزینه ها و خسارتهای زیادتری توأم می شود.
به نقل از مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، عضو همکار در اندیشکده آب، محیط زیست، امنیت غذایی و منابع طبیعی مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت در انتها خاطرنشان کرد: تجارب موجود در کشور نشان داده است که بین اسناد بالادستی و برنامه های عملیاتی در کلیه بخش ها من جمله بخش آب، پیوند نظام مند و هوشمندانه ای برقرار نیست. این وضعیت باعث می شود که احکام اسناد بالادستی هر اندازه که مترقی و مطابق نیازهای کشور باشد، حالت انتزاعی پیدا کند. برای اجتناب از این شرایط، پیشنهاد می شود بر مبنای تدابیر اندیشیده شده در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مطالعات صدمه شناسی وضعیت موجود در تطبیق با مفاد تدبیر آب با مشارکت نهادهای ذی ربط و نخبگان مستقل و با نظارت مرکز الگو اجرا شود و بر مبنای خروجی آن، سند نقشه راه اجرای تدبیر متضمن ۶ محور سیاست های کلان، راهبردهای اجرایی، برنامه اقدامات پیش نیاز، برنامه اقدامات دوران گذار، الزامات، شاخصهای پایش و در نهایت شیوه نظارت بر اجرای تدبیر به منزله سند واسط بین تدبیر و برنامه های اجرایی تهیه شود.




منبع:

1400/09/14
22:00:44
0.0 / 5
586
تگهای خبر: هزینه , هوشمند
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳