خاک نیمه پنهان ماه، چسبنده تر است!

خاک نیمه پنهان ماه، چسبنده تر است!

ماه نورد ˮیوتو-۲ˮ(Yutu-۲) متعلق به چین دریافته است که نیمه تاریک کره ماه دارای خاک چسبنده تری نسبت به نیمه ای از آن است که همیشه روبروی ماست.


به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا و به نقل از نیو ساینتیست، ماه نورد چینی "یوتو-۲" بخشی از طولانی ترین مأموریت سطح ماه در تاریخ است که سه سال پیش در سمت دور ماه فرود آمد.
این هفته گروه عملیاتی این مأموریت از راه مقاله ای که در مجله Science Robotics انتشار یافته است، بروزرسانی یافته های این ماه نورد را عرضه کرده است. این ماه نورد از زمان فرود، ۱۰۰۵ متر مسیر را طی کرده است که بخشی از آن جهت بررسی یک "شیء اسرارآمیز" با شکلی عجیب و غریب بود که در نهایت مشخص شد فقط یک سنگ با شکلی نامتعارف است.
این کاوشگر بخشی از مأموریت "چانگ ای-۴"(Chang'e-۴) است که نخستین کاوشگری بود که در ژانویه در سمت دور ماه فرود آمد و یک سال بعد در ژانویه ۲۰۲۰، تعداد زیادی از تصاویر نیمه پنهان ماه را منتشر نمود.
هدف اصلی این مأموریت، مطالعه ترکیب سنگ های آتشفشانی در سمت دور ماه و مقایسه با نمونه های گسترده تر جمع آوری شده از سمت نزدیک ماه است و الان در جدید ترین به روزرسانی، مشخص شده است که خاک آن سمت ماه چسبندگی بیشتری نسبت به خاک سمت نزدیک ماه دارد.
ازاین رو یکی از یافته های جدید "یوتو-۲" این است که به نظر می آید خاک سمت دور ماه چسبنده تر از نیمه نزدیک به ماست. تیم عملیات، این کشف را زمانی انجام داد که دیدند خاک آن سمت ماه خیلی بیشتر از آنچه در ماه نوردهای مستقر در سمت نزدیک ماه مشاهده می شود، به چرخ های "یوتو-۲" می چسبد.
در این مقاله آمده است خاکی که روی چرخ های "یوتو-۲" می چسبد، نشان دهنده انسجام بیشتر خاک نیمه تاریک ماه نسبت به سایر مکان های فرود روی ماه است. نتایج بررسی های بیشتر نشان داده است که خاک ماه معروف به "رگولیت"(regolith) در نیمه تاریک ماه شبیه به ماسه خشک و خاک گلدان روی زمین است.
این تیم همینطور تصریح کرد که یافته های جدید آنها امکان دارد به حرکت بهینه و بهبود یافته و پیمایش مسیر بیشتر توسط این ماه نورد منجر شود و همینطور نشان داده است که مأموریت های آینده در سمت دور ماه می توانند ماه نوردهایی داشته باشند که به صورت ویژه بر طبق این یافته های جدید طراحی شده باشند و در مورد ترکیبات خاک و سنگ ماه مطالعه کنند.
"یوتو-۲" تابحال ۸۸ دهانه برخوردی را در نیمه پنهان کشف کرده است که ۵۷ مورد از آنها کمتر از ۱۰ متر عرض داشتند. تنها دو مورد از آنها بیشتر از ۶۰ متر عرض داشتند. بر مبنای اندازه نسبتا کوچک اغلب این دهانه ها، محققان اعتقاد دارند که این دهانه ها امکان دارد دهانه های ثانویه حاصل از دهانه بزرگ تری به نام"ژینیو"(Zhinyu) در نزدیکی محل فرود این کاوشگر باشند.
از طرفی، مأموریت "چانگ ای-۵" اخیرا برای نخستین بار در تاریخ، در سطح ماه، آب شناسایی کرد و آژانس فضایی چین هم اخیراً اعلام نمود که درحال ساخت یک رآکتور شکافت هسته ای برای فعالیت در ماه است که تقریباً ۱۰۰ برابر قویتر از راکتوری است که توسط ناسا ساخته شده است.
مأموریت "چانگ ای-۴" و "چانگ ای-۵" بخشی از برنامه های جاه طلبانه چین برای رسیدن به دستاوردهای ایالات متحده و روسیه در فضا است تا خویش را بعنوان یکی از ابرقدرت های فضایی در جهان مطرح کند.




منبع:

1400/11/02
23:41:07
0.0 از 5
815
تگهای خبر: طراحی , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
beedownload بی دانلود