پاسخ محققان به یك سوال؛

چگونه هزینه های میلیونی قبوض برق را کاهش دهیم؟

چگونه هزینه های میلیونی قبوض برق را کاهش دهیم؟

بی دانلود: پژوهشگران یکی از شرکت های استارت آپی کنتورهای هوشمندی را طراحی کردند که علاوه بر آنکه میزان مصرف وسایل برقی را در منازل پایش می کند، به مشترکان برق نسبت به افزایش مصرف و همین طور قرار گرفتن آنها در پیک مصرف هشدار می دهد.


دکتر سعید اکبریان، مجری طرح در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شرایط بحران انرژی و کمبود برق در کشور، اظهار داشت: در این شرایط قادر نیستیم که برق اضافه تولید نماییم چونکه نه آب کافی در اختیار داریم و نه به سبب آلودگی هوا، گاز بیشتری را می توانیم تولید نماییم.
وی با اعلان اینکه هم اکنون به میزان ۲ هزار مگاوات کمبود برق داریم، اظهار نمود: حتی اگر تحریم ها نباشد و بودجه آن مهیا باشد، اگر دولت امروز بخواهد این مقدار نیروگاه را تولید نماید، بین ۵ تا ۷ سال نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار که بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان می شود، به بودجه نیازمند است تا بتوانیم این توان را در کشور ایجاد نماییم.
اکبریان با اعلان اینکه این راه حل در کشور پاسخگو نیست، اشاره کرد: بدین جهت دولت تصمیم به کنترل مصرف برق گرفته است و در این راستا توانیر اعلام نموده است که بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون کنتور هوشمند نیازمندیم تا همه کاربران برق، کنتور برق هوشمند در اختیار داشته باشند.
مجری طرح افزود: برمبنای طرح اعلام شده از طرف توانیر مقرر است کنتورهای هوشمند به مبلغ ۸۰۰ هزار تومان به مشترکان برق ارائه شود، ولی اعلام نشده است که این کنتور نیاز به مودم دارد و از طرف دیگر اعلام شده است که این کنتورها در ۳ سال آینده تولید خواهد شد.
وی با اعلان اینکه تجربه ۱۰ سال قبل کشور نشان میدهد که تنها ۸۵۰ کنتور هوشمند نصب شده وجود دارد، اشاره کرد: این که بخواهیم در مدت ۳ سال با تاکید بر توان داخلی با وجود تحریم ها این عدد کنتور را تولید و نصب نماییم، قدری سخت بنظر می رسد.
مدیر عامل این استارت آپ افزود: از طرف دیگر توانیر اعلام نموده است که هر دو ساعت یک دفعه مشترکان قادر خواهند بود بوسیله این کنتورهای هوشمند، میزان مصرف خودرا ببینند، در صورتیکه پیک مصرف ۲ تا ۳ ساعت است و با گذشت این زمان، مشترکان چگونه به اطلاعات مصرف خود دسترسی داشته باشند.
اکبریان اشاره کرد: بر طبق این چالش ها، سیستمی را طراحی کردیم که در داخل جعبه فیوزهای مینیاتوری قرار می گیرد و به وای فای منزل متصل می شود و با نصب نرم افزار آن، بصورت لحظه ای میزان مصرف و هزینه مشترکان را محاسبه و نتیجه را به مشترکان ارائه می دهد.
وی با اعلان اینکه این کنتور هوشمند چهار وضعیت را به مشترکان اعلام می کند، در این زمینه توضیح داد: رنگ آبی آن نشان دهنده مصرف نرمال و عادی است و زمانی که مقدار مصرف بالاتر می رود، رنگ آن زرد می شود و مشترکان متوجه میزان مصرف خود خواهند شد.
وی افزود: در صورتیکه مصرف مشترکان از این مقدار فراتر رفت، رنگ آن نارنجی و زمانی که پرمصرف می شود، رنگ آن قرمز خواهد شد و از این طریق مشترکان متوجه خواهند شد که هزینه مصرف آنها روند صعودی دارد.
بگفته این محقق، زمانی که میزان مصرف مشترکان وارد پیک می شود، این ابزار به آنها آلارم می دهد و از مشترکان خواسته می شود که وسایل برقی اضافه و لامپ ها را خاموش کنند.
اکبریان با اعلان اینکه این سیستم دارای یک پلت فرم است و در آن از هوش مصنوعی استفاده شده است، تصریح کرد: این سیستم طراحی شده کاملا با کاربران تعامل دارد، به این معنا که این سیستم میزان مصرف هر یک از لوازم برقی خانگی را پایش می کند و اگر یکی از لوازم برقی روشن شود، این سیستم تشخیص خواهد داد که کدام یک از این وسایل وارد مدار شده است و برمبنای میزان مصرف برق، به کاربران هشدار می دهد که وارد پیک مصرف برق شده اند.
این محقق ارائه زمان مناسب برای روشن کردن وسایل برقی را از دیگر خاصیت های این سیستم نام برد و اظهار نمود: از این طریق مصرف برق مشترکان مدیریت خواهد شد و اجازه نمی دهد که میزان مصرف از حدی بیشتر شود.
به گفته ی ایشان، حتی اگر ۲۰ درصد مصرف برق مشترکان کاسته شود، هزینه آنها به شدت کاسته خواهد شد؛ چونکه اگر تعرفه برق بصورت تصاعدی بالا برود، بصورت تصاعدی نیز کاهش پیدا می کند.
وی افزود: در شروع سال جاری تعرفه برق ۸۰ تومان بود که این میزان در شهریور ماه جاری به ۸۰۰ تومان رسید و از شروع بهمن این میزان به ۱۴۰۰ تومان بالا رفته است و بنظر می رسد که قبوض برق در سال آینده میلیونی خواهد شد و از این به بعد هزینه برق به سبد خانوارها اضافه می شود.
اکبریان اشاره کرد: وضعیت تعریف برق به شکلی شده است که هر خانه ای که مجهز به اسپلیت باشد، جزء پرمصرف ها شمرده می شود و این در حالیست که بیشتر خانه ها دارای اسپیلیت هستند و باخبر نیستند که جزء مشترکان پرمصرف هستند و سیستمی که ما طراحی کردیم به آسانی می تواند میزان مصرف را مدیریت کند و شاید بتوانند با بهره گیری از این ابزار ۳۰ تا ۵۰ درصد از هزینه های خودرا کاهش دهند و از طرف دیگر هزینه تولید این سیستم نسبت به تولید کنتورهای هوشمند کمتر است و قیمت آن ۳۰۰ هزار تومان است.
مجری طرح اشاره کرد: نمونه اولیه این سیستم به تولید رسیده و پایلوت آن نیز اجرائی شده است و برای تولید انبوه نیار به سرمایه گذاری داریم.
وی ادامه داد: کنتور هوشمندی که ما تولید کردیم، برای کاربردهای خانگی و کارگاه های کوچک است.
اکبریان از ارائه طرح توسعه ای برای این کنتورها آگاهی داد و اظهار داشت: در کنتورهایی که طراحی کردیم، بخش Smart Home در نظر گرفته شده است که بوسیله آن فردی که در منزل است، می تواند لامپ های اضافه را خاموش کند و از بیرون از خانه وسایل برقی را کنترل کند.




منبع:

1400/11/18
11:47:31
0.0 از 5
1063
تگهای خبر: استارت آپ , تولید , سیستم , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
beedownload بی دانلود