پرورش ماهی سی باس با محصول متناسب سازی شده آب های شمال و جنوب کشور

پرورش ماهی سی باس با محصول متناسب سازی شده آب های شمال و جنوب کشور

بی دانلود: قفس های پرورش ماهی در دریا تولید شده از طرف یکی از شرکت های فناور در جزیره کیش برای پرورش گونه ای از ماهیان به بهره برداری رسید و بگفته این پژوهشگران، قفس های تولید شده برمبنای نیاز و شرایط محیط آبی در شمال و جنوب کشور طراحی شده است.


به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا، پرورش ماهی در قفس یکی از روش های متراکم پرورش ماهی است که علاوه بر امکان تراکم بسیار بالا، هزینه سرمایه گذاری پایین تری در مقایسه با سایر روش های پرورش ماهی دارد. استفاده از قفس های پرورش ماهی در دریا علاوه بر مصرف بسیار پایین آب شیرین، امکان استفاده از محیط طبیعی دریا برای رشد و نمو بهینه ماهیان را فراهم می آورد؛ چونکه آب دریا خدمات تصفیه آب، اکسیژن رسانی، کنترل کیفیت و دما را به رایگان در اختیار پرورش دهندگان ماهی قرار می دهد.
علاوه بر آن باتوجه به محیط مناسب پرورش، رشد ماهیان بیشتر خواهد بود و کیفیت محصول تولیدی در مقایسه با سایر روش های مشابه پرورش، بالاتر خواهد بود.
ایران با دارا بودن خطوط ساحلی طولانی در شمال و جنوب، امکان تولید سالیانه قریب به یک میلیون تن ماهی بوسیله پرورش ماهی در قفس های دریایی را دارد. اجرای این طرح می تواند پاشنه آشیل تامین امنیت غذایی، توسعه مناطق ساحلی و مرزی، توسعه اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی کشور باشد.
در این راستا یکی از شرکت های فناور که از طرف تعدادی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف به راه افتاده است مبادرت به طراحی و ساخت قفس درون دریا برمبنای استاندارد NS9415 کردند. آنها دراین طرح، موفق به طراحی و ساخت و نصب قطعات انواع قفس های شناور و نیمه مغروق با ظرفیت 18 تا 125 تن، و فیدر پرتابل (غذا ده) و شوینده تور شدند.
این محصول در جزیره قشم برای پرورش ماهی "سی باس" به بهره برداری رسیده است. سی باس از گونه های آسیایی گوشتخوار و قابل پرورش در استخرهای ایران است که علاوه بر رشد سریع و توانایی سازگاری با شرایط محیطی از بازار خوبی در داخل و خارج کشور برخوردارست.
امید نوریان از پژوهشگران یکی از شرکت های فناور فعال در زمینه صنایع دریایی در گفت و گو با ایسنا قفسه پرورش ماهی در دریا را از محصولات فناورانه این شرکت دانست و اظهار داشت: ما علاوه بر قفس، خدمات فنی آن که شامل قفس پرورش، سیستم مهار و نگهداری آنرا عرضه می نماییم.
وی افزود: در این طرح ما قفس پرورش ماهی را برای شرایط خاص ایران بومی کردیم؛ چونکه تا حالا قفس هایی که بصورت وارداتی استفاده می شد بدین جهت طراحی های آن مناسب شرایط محیط آب های سرد بودند و ما در این پروژه مبادرت به بومی سازی این فناوری برمبنای شرایط آبی دریای شمال و جنوب کردیم.
نوریان، با اعلان اینکه در این پروژه قفس را مناسب را شرایط محیط آبی خلیج فارس طراحی کردیم، اشاره کرد: این قفس ها برمبنای شرایط خیلج فارس و آب های ایران شامل شرایط دمایی و موج بهینه سازی کردیم تا بتوانیم هزینه سرمایه گذاری اولیه پرورش را برای بهره برداران کاهش دهیم.
این محقق با اعلان اینکه تورهایی که برای این قفس ها استفاده می شود، از جنس های مختلفی است، تصریح کرد: تور استفاده شده در قفس های تولید شده در این شرکت، پلی اتیلن بعنوان بهترین جنس است که می توان از آن در آب های شمال و جنوب از آن استفاده کرد؛ چونکه این جنس نسبت به سایر اجناس از نظر خزه بستن در وضعیت بهتری قرار دارد و هم این که مقاومت بالایی در مقابل کشش و حمله آبزیان مهاجم دارد.
نوریان، با اعلان اینکه استفاده از این قفس ها در آب های شمال و جنوب تفاوتی ندارد، افزود: تنها تفاوت در نوع آبزیان پرورش داده شده در این قفس است. در آب های شمال از این قفس ها برای پرورش ماهی قزل آلا استفاده می شود و در آب های جنوب برای پرورش ماهیانی بومی این آب است.
نوریان طراحی نرم افزارهای ویژه این قفس ها را از دیگر خدمات این شرکت نام برد و اظهار داشت: این نرم افزارها شامل کدی است که بوسیله آن قادر خواهیم بود که طراحی بهینه قفس و سیستم مهار را اجرائی نماییم تا به هدف این طرح که شامل بهینه کردن هزینه ها می شود، برسیم.
وی از نصب این قفس ها در جزیره قشم آگاهی داد و تصریح کرد: در این پروژه نخستین مرزعه پرورش ماهی در قفس تماما بومی کشور با ظرفیت 375 تن در جزیره قشم افتتاح شد.
به گفته وی در این پروژه ماهس "سی‎باس" پرورش داده شده است و به زودی به بهره برداری خواهد رسید.
به گفته وی پروژه دوم این طرح در جزیره قشم را در حال انجام می باشد.




منبع:

1400/11/20
21:14:56
0.0 از 5
746
تگهای خبر: پروژه , تولید , خدمات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
beedownload بی دانلود