شناسایی ژن هایی که به حمله قلبی منجر می شوند

شناسایی ژن هایی که به حمله قلبی منجر می شوند

تعدادی از ژن های خاص ممکنست به بروز بیماری قلبی منجر شوند و حمله قلبی را به همراه داشته باشند.


به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، مهم ترین ژن هایی که به بروز بیماری عروق کرونری قلب و شروع حملات قلبی منجر می شوند، در یک پژوهش جدید شناسایی شده اند.
این پژوهش که توسط گروهی از پژوهشگران "موسسه پژوهش قلب ویکتور چانگ"(VCCRI) انجام شده است، می تواند راه را برای ارائه درمان های جدیدی هموار کند که به افراد مبتلا به بیماری عروق کرونری قلب کمک می کنند.
پروفسور "جیسون کواچیچ"(Jason Kovacic)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: این پژوهش به سه پیشرفت بزرگ دست یافت که همه آنها در مبارزه با بیماری قلبی، اهمیت کلیدی دارند.
وی ادامه داد: نخست این که ما ژن های دقیق تری را که احیانا به بروز بیماری عروق کرونری قلب منجر می شوند، با دقت بیشتری تعریف کرده ایم. دوم این که ما دقیقا مشخص کرده ایم که تأثیر اصلی این ژن ها در کدام قسمت بدن دیده می شود. این تاثیر ممکنست در خود شریان های قلب باشد که مستقیما موجب انسداد می شود، در کبد باشد که به افزایش سطح کلسترول می انجامد یا در خون رخ دهد که تغییر التهاب را در پی دارد. سومین دستاورد مهم، رتبه بندی ژن ها به ترتیب اولویت آنها در ایجاد بیماری عروق کرونری قلب بود.
کواچیچ افزود: تعدادی از ژن های برتر شناسایی شده در این لیست، پیش تر هیچ گاه در حوزه حملات قلبی مورد بررسی قرار نگرفته اند. یافتن این ژن های مهم و جدید، واقعا هیجان انگیز است اما در عین حال یک چالش واقعی بشمار می رود برای اینکه هنوز هیچ کس دقیقا نمی داند که چه تعداد از آنها به بروز بیماری عروق کرونری قلب منجر می شوند.
در این پژوهش، ۶۰۰ بیمار مبتلا به بیماری عروق کرونری قلب و ۱۵۰ بیمار دیگر که به این بیماری مبتلا نبودند، مورد بررسی قرار گرفتند. پژوهشگران از ابر رایانه ای موسوم به "مینروا"(Minerva) برای خرد کردن اعداد، تجزیه و تحلیل داده ها و جمع آوری اطلاعات مربوط به هزاران ژن استفاده کردند.
کواچیچ امیدوار است که یافته های این پژوهش، به ارائه راه های جدیدی برای مقابله با حملات قلبی کمک کنند.
وی ادامه داد: این دانش به ما امکان می دهد که ژن های حیاتی را که موجب حملات قلبی می شوند، جست و جو نماییم برای اینکه حالا می دانیم که این ژن ها چقدر مستحق بررسی عمیق و فوری هستند تا بفهمیم دقیقا چگونه موجب بیماری عروق کرونری قلب می شوند و آیا ممکنست هدف درمانی امیدوارکننده ای باشند یا خیر.
کواچیچ افزود: یکی دیگر از جنبه های مهم این پژوهش این بود که یکی از ژن های برتر موسوم به "PHACTR1" که پیش تر به آن مشکوک بودیم، بعنوان یکی از دو ژن برتر برای ایجاد بیماری عروق کرونری قلب تأیید شد. ما بسیار فعالانه درحال بررسی PHACTR1 در آزمایشگاه خود هستیم برای اینکه می دانیم که نه فقط موجب بیماری عروق کرونری قلب می شود، بلکه طیف وسیعی از سایر بیماریهای عروقی مانند میگرن را به همراه دارد.
یک مزیت دیگر این پژوهش برای بیماران ممکنست بهبود آزمایش های ژنتیکی باشد.
کواچیچ اظهار داشت: آزمایش های ژنتیکی فعلی که باید برای افراد در معرض خطر بیماری عروق کرونری قلب بررسی نماییم، صدها یا حتی هزاران ژن را ارزیابی می کنند. این آزمایش ها هم اکنون دقیق نیستند و عمدتاً به همین دلیل، در یک محیط بالینی استفاده نمی شوند. این لیست اصلاح شده و اولویت بندی شده از ژن ها که در پژوهش خود منتشر کردیم، خیلی از احتمالات جدید را بررسی می کند و راه را برای توسعه درمان های هدفمند هموار می سازد.
این پژوهش، در مجله "Circulation" به چاپ رسید.



1400/11/27
22:32:26
0.0 از 5
510
تگهای خبر: پروژه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
beedownload بی دانلود