نظر متفاوت تعدادی از پژوهشگران درباره نزدیکترین سیاهچاله به زمین

به گزارش بی دانلود در سال ۲۰۲۰، تعدادی از پژوهشگران به رهبری اخترشناسان رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) اعلام کردند نزدیکترین سیاهچاله به زمین را کشف کردند که در فاصله ۱۰۰۰ سال نوری از ما و در سیستم HR ۶۸۱۹ قرار دارد حال اما تعدادی از پژوهشگران نظر دیگری درباره این کشف داده اند.

به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا، بر مبنای نتایج یک پژوهش جدید، نزدیکترین سیستم سیاهچاله به زمین که در فاصله ۱۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد، در واقع دارای سیاهچاله نیست. در آن زمان محققان اعلام کردند این سیاه چاله از هر سیاه چاله دیگری که تابحال کشف شده به منظومه شمسی ما نزدیکتر است و بخشی از سیستم سه گانه ای را تشکیل می دهد که با چشم غیر مسلح هم قابل مشاهده می باشد. محققان در مطالعه ای که به تازگی انجام داده اند اظهار کرده اند که در واقع هیچ سیاهچاله ای در HR ۶۸۱۹ وجود ندارد و در عوض یک سیستم دو ستاره "خون آشام" در مرحله نادر و کوتاه مدت تکامل خود هستند.
مطالعه اولیه روی HR ۶۸۱۹ توجه قابل توجهی مطبوعات و دانشمندان را به خود جلب کرد و در سال ۲۰۲۰ محققان درباره کشف خود چنین گفتند:
"پتر هادراوا"(Petr Hadrava)دانشمند برجسته آکادمی علوم جمهوری چک در پراگ و یکی از نویسندگان این مطالعه اظهار داشت: هنگامیکه متوجه شدیم این نخستین سیستم ستاره ای با یک سیاه چاله است که با چشم غیر مسلح هم قابل مشاهده می باشد کاملا شوکه شدیم. این سیستم در صورت فلکی تلسکوپ ( Telescopium) قرار دارد و آنقدر به ما نزدیک است که میتوان ستاره های آنرا از نیمکره جنوبی در یک شب تاریک که آسمان صاف است بدون دوربین دوچشمی یا تلسکوپ مشاهده کرد.
"توماس ریوینیوس" (Thomas Rivinius) دانشمند رصدخانه جوبی اروپا که رهبری این مطالعه که در مجله" Astronomy & Astrophysics "منتشر شد را به عهده داشت، اظهار داشت: این سیستم نزدیکترین سیاه چاله به زمین است که ما حالا از وجود آن اگاه شده ایم.
این تیم ابتدا بخشی از سیستم مذکور که" HR ۶۸۱۹" نام دارد و شامل دو ستاره است را مشاهده نمودند. با این وجود، هنگامی که آنها مشاهدات خویش را تجزیه و تحلیل کردند، بسیار شگفت زده شدند چونکه متوجه حضور یک سیاه چاله به نام" HR ۶۸۱۹ "که تابحال کشف نشده بود، شدند. مشاهدات با طیف نگار" FEROS" که بر روی تلسکوپ ۲.۲ متری MPG / ESO قرار دارد، نشان داد که یکی از دو ستاره قابل مشاهده هر ۴۰ روزیکبار به دور یک جسم نامرئی می چرخد در حالیکه ستاره دوم در فاصله بسیاری با این ستاره داخلی قرار دارد.
به تازگی محققان بلژیکی باردیگر یافته های محققان را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که "نزدیک ترین سیستم سیاهچاله" به زمین در واقع هیچ سیاهچاله ای ندارد. در این مطالعه جدید که به رهبری " جولیا بودنشتاینر" (Julia Bodensteiner) دانشجوی مقطع دکترا دانشگاه کاتولیک لووِن بلژیک انجام شد، توضیح متفاوتی برای همین داده ها عرضه شد. محققان برای حل این معما و به دست آوردن اطلاعات جدید و واضح تر از HR ۶۸۱۹ از تلسکوپ وی ال تی (VLT) و تلسکوپ وی ال تی آی (VLTI) استفاده کردند. محققان گفتند: HR ۶۸۱۹ می تواند منظومه ای باشد که تنها دو ستاره در مداری ۴۰ روزه دارد و اصلا سیاهچاله ای وجود ندارد.

1400/12/13