تحقق ریل گذاری آینده شرکتهای دانش بنیان و خلاق با ابلاغ قانون جهش تولید دانش بنیان

تحقق ریل گذاری آینده شرکتهای دانش بنیان و خلاق با ابلاغ قانون جهش تولید دانش بنیان

به گزارش بی دانلود دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه حالا صنایع خلاق بعنوان یکی از ارکان اساسی و اثرگذار در رونق اقتصادی دانش بنیان و خلاق مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: با تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید دانش بنیان، ریل گذاری آینده شرکتهای دانش بنیان و خلاق تحقق یافت. در این قانون ضمن توجه به جایگاه شرکتهای دانش بنیان و تعریف سازوکارهای حمایتی لازم، بر نقش شرکتهای خلاق توجه شده است و سازوکارهای حمایتی را معطوف صنایع و شرکتهای خلاق می کند.


به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا، پرویز کرمی، رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دومین نشست تخصصی بررسی طرح پشتیبانی از شرکت ها و مؤسسات خلاق و تجاری سازی فناوری های نرم که توسط دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و به ریاست غلامرضا منتظری نایب ریس کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار شد، ضمن تقدیر از ورود مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به مبحث صنایع خلاق و برگزاری دومین جلسه مرکز پژوهش ها، اظهار نمود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در رسیدگی به مبحث فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق در کشور تا کنون به استناد سند ملی توسعه فناوری های نرم وصنایع فرهنگی اقدام می کرد، اما امروز خوشبختم که اعلام کنم برپایه بند ششم قانون مترقی جهش تولید دانش بنیان که توسط رئیس جمهوری در هفته گذشته به دولت ابلاغ گردید، رسیدگی به امور شرکت ها و واحدهای خلاق در این قانون برعهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گذاشته شده است، همچنین عیدی و شگفتانه دیگر توجه و تاکید رهبر فرزانه انقلاب در توجه دادن سران سه قوه و مسؤولین حاکمیتی نسبت به صنایع خلاق بود که ما هم قدردان حمایت های همیشگی معظم له هستیم.
کرمی تصریح کرد: ما قرار نیست کار و مسؤولیت همکارانمان در وزارت خانه های میراث فرهنگی و گردشگری، صمت یا فرهنگ و ارشاد را بگیریم؛ نه! بلکه مانند تجربه دانش بنیان ها، ما مکمل و در کنار این وزارت خانه ها هستیم تا کمک نماییم در کنار تجاری سازی علوم انسانی، اجتماعی و فرهنگ و هنر با ایجاد شرکت خلاق به اشتغالزایی در کشور کمک نماییم. این همکاران تا پیش از این فقط به خود هنرمند و ابعادی غیر از وجه اقتصادی و صنعتی این حوزه می پرداختند. اما این حوزه حالا از بعد صنعت بودن آن، مورد توجه قرار گرفته است. نقش مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهشها در شناساندن جایگاه و نقش شرکتهای خلاق و هم پشتیبانی از این زیست بوم، بسیار کلیدی و راهبردی است.
کرمی با بیان اینکه حالا صنایع خلاق بعنوان یکی از ارکان اساسی و اثرگذار در رونق اقتصادی دانش بنیان و خلاق مورد توجه قرار گرفته است، افزود: با تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید دانش بنیان، ریل گذاری آینده شرکتهای دانش بنیان و خلاق تحقق یافت. در این قانون ضمن توجه به جایگاه شرکتهای دانش بنیان و تعریف سازوکارهای حمایتی لازم، بر نقش شرکتهای خلاق توجه شده است و سازوکارهای حمایتی را معطوف صنایع و شرکتهای خلاق می کند.
دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ضمن اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص توجه و حمایت دستگاه ها از صنایع خلاق اظهار داشت: تاکید ایشان بر پشتیبانی از شرکتهای خلاق که در پاسخ به نامه معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، مرقوم فرمودند به مسؤلان ذی ربط در اینباره تاکید شود، یکی از نکات راه گشا برای توسعه این شرکت ها و نشان از اهمیت بالای صنایع خلاق است.
همینطور در این نشست، رضا مستمع مدیر گروه فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، به عرضه تعاریفی از مفهوم «صنایع خلاق» و جایگاه آن در اقتصاد کشورهای مختلف دنیا و همینطور جایگاه این هنر- صنعت در ایران پرداخت. سپس با مرور مواد «طرح پشتیبانی از شرکت ها و مؤسسات خلاق و تجاری سازی فناوری های نرم»، از حاضرین جلسه درخواست شد تا نقطه نظرات خویش را درباره مواد طرح مذکور ارائه نمایند.
چالش های سرمایه ای صنایع خلاق
محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نحوه همکاری بانکها و بیمه ها با حوزه های مختلف صنایع خلاق را از چالش ها برشمرد.
ایشان در ادامه بیان نمود: بانکها و بیمه ها به علت نداشتن کارشناسان در رابطه با این حوزه، امکان ارزش گذاری آثار تولیدی در این عرصه را ندارند.
سالاری مهم ترین دلیل عدم توانایی شرکتهای حوزه خصوصی صنایع خلاق در استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده را، عدم توانایی در تهیه وثیقه های لازم برای دریافت این تسهیلات دانست.
ارائه پروژه به شرکتهای خلاق
در ادامه، حجت الاسلام محمد قطبی، مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق با تاکید بر حوزه پیمانکاری صنایع خلاق، بیان نمود: دستگاههای مختلف باید موظف شوند تا نیازمندی های خویش را در این عرصه برون سپاری کنند. برای مثال دستگاه ها در بخش صنایع خلاق، پروژه های خویش را در چارچوب مناقصه به شرکتهای فعال در زمینه صنایع خلاق بسپارند.
او همینطور اظهار نمود: اگر داده های تولیدشده در دستگاههای دولتی در اختیار فعالان این بخش قرار گیرد، شرکتهای خلاق می توانند نوآوری های مختلفی را مبتنی بر این داده ها ارائه نمایند. پیشنهاد دیگر این است که در حوزه صنایع خلاق به نقش علوم انسانی و کارکرد آن، به ویژه رشته های مدیریت و اقتصاد توجه گردد.
موسی بیات، مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش های مجلس هم در این جلسه، اظهار نمود: دسترسی به داده ها از راه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و ماده ۱۹ قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد که تاکید دارد نسخه ای از پژوهشها و تحقیقات غیرمحرمانه که کلاً از محل بودجه عمومی تأمین اعتبار شده، باید به نحو مناسب در دسترس اشخاص قرار گیرد، قاعده گذاری شده لکن ضمانت اجرایی دقیقی وجود ندارد، بنابراین دستگاه ها زیر بار اجرای آن نمی روند و داده های خویش را حداقلی منتشر می کنند. از این منظر مرکز پژوهش های مجلس در اجرای مفاد این قوانین و عرضه کرده ها و گزارش های خود پیشرو است.
تعریف سازوکارهای مالی متنوع برای پشتیبانی از صنایع خلاق
سیدمهدی سادات حیات شاهی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنایع خلاق هم ضمن اشاره به لزوم و اهمیت ایجاد سازوکارهای مالی برای پشتیبانی از این صنایع اظهار داشت: در این طرح، به بحث های تأمین اجتماعی، آن گونه که باید توجه نشده است. علاوه بر این مورد، ذیل ماده ۵ طرح پیرامون عرضه تسهیلات بدون دریافت هر گونه تضمین و مشارکت با اختیار بخشش تمام یا بخشی از سهم مشارکت، با اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی مغایرت دارد.
وی افزود: در مورد تخصیص دو درصد اعتبارات دستگاه ها هم الزامات اجرایی آن باید روشن شود و صرفاً بیان کردن ادبیات حمایتی کافی نیست. مبحث دیگر این که این معافیت ها صرفاً ۲۰ تا ۳۰ درصد شرکت ها را پوشش می دهد و در خیلی از موارد ابهام وجود دارد. این قوانین باید دوره کوتاهی را برای معافیت قرار دهند و از معافیت بلندمدت به علت ماهیت تجاری سازی خودداری شود. وقتی از تجاری سازی سخن می گوییم، در واقع به این مفهوم است که شرکت ها باید فعالیت تجاری داشته باشند و ازاین رو مالیات دهند. ازاین رو ماده مربوطه در این طرح، در عمل گرفتار چالش و مشکل است.
همچنین، حسین پور مدیرعامل خانه خلاق تتا، با تاکید بر لزوم نقش رسانه و به صورت خاص صدا و سیما در فرایند هویت سازی برای خانه های خلاق، پرداختن مستقل به این مورد در طرح مذکور و به شکل ماده ای مستقل را ضروری دانست. همینطور لحاظ کردن مشوق هایی مانند بخشودگی مالیاتی را راهی برای افزایش مشارکت شرکتهای بزرگتر بخش خصوصی در حوزه صنایع خلاق دانست.
منتظری، مدیرکل دفتر ارتقای کسب و کار دانش بنیان سازمان توسعه تجارت ایران هم بر لزوم لحاظ کردن صادرات و بازارهای خارجی خدمات صنایع خلاق در طرح پیشنهادی تاکید کرد.
در ادامه، امیر عسگری، مدیرعامل خانه خلاق رضوی، ضمن تاکید بر لزوم بازاندیشی در مفاهیم پایه حوزه صنایع خلاق، جهت قانون گذاری در این عرصه خاطرنشان کرد: برخی برای قانون گذاری در حوزه صنایع خلاق، دائما به حوزه دانش بنیان ها ارجاع می دهند. این در شرایطی است که احتیاج به نوآوری ها و بازاندیشی های تخصصی و بیشتری در این عرصه وجود دارد. برای مثال ما پیشنهاد دادیم که صندوق مجزایی برای حوزه صنایع خلاق دستگاه ها و وزارت خانه ها با عنایت به اختصاص سهم دو درصدی یاد شده در مواد طرح پیشنهادی ایجاد شود.
جعفری، مدیرعامل خانه خلاق نارین گیمز، داشتن نگاه اقتصادی و ارزش افزوده به حوزه صنایع خلاق را امری ضروری دانست و صرفاً داشتن نگاه حمایتی به این حوزه را بسیار صدمه زا عنوان نمود.
ایشان در ادامه اظهار داشت: این شرکت ها باید وارد بورس شوند. از سوی دیگر باید برای خریداران این محصولات هم ایجاد انگیزه کرد و برای آنها مشوق ایجاد کرد. به نحوی که برای شرکتهای بزرگ با پشتیبانی از این حوزه، ارزش افزوده ایجاد شود.
همینطور وی از لزوم امکان دسترسی آزاد به داده های تولیدشده در سازمان های دولتی سخن گفت.
از طرفی، صائمی، مدیر خانه خلاق و نوآوری رضوان، دو مشکل اصلی شرکتهای فعال در حوزه صنایع خلاق را عدم ورود سرمایه دار بخش خصوصی در حوزه صنایع خلاق و قوانین سخت گیرانه در روند دریافت تسهیلات این شرکت ها دانست.
همینطور حسین نصیری، کارشناس گروه آموزش عالی دفتر مطالعات فرهنگی بر اصلاح و الحاق به قوانین موجود حوزه دانش بنیان به جای تدوین قانون مستقل در این حوزه تصریح کرد.
امامی پور، مشاور صنایع عمومی وزارت صمت هم تصریح کرد: باید دستگاه متولی تخصیص این دو درصد که در طرح بیان شده، معلوم شود و نکته دیگر هم این است که تعریف مفهوم «خلاقیت» هم به خوبی روشن نیست. باید تعریف دقیق تری از این مفهوم در نسبت با وجه صنعت بودن آن و تجاری بودن آن عرضه داد.
در ادامه، عزیزی، دستیار معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بر لزوم تعیین حدود تعریف مفهوم صنایع خلاق تاکید و بیان نمود: اگر ما تعریف درستی از یک مفهوم نداشته باشیم، نمی توانیم به خوبی از آن حمایت نماییم. تعریف درستی از این مفهوم در حوزه های مختلف صنایع خلاق وجود ندارد و در عین حال در هر کدام از این حوزه ها تعاریف موجود متفاوت می باشد.
مسیح پور، معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا، در ادامه جلسه سه مانع را بعنوان اصلی ترین موانع پیش روی شرکتهای فعال در حوزه صنایع خلاق دانست.
وی خاطرنشان کرد: جامعه ما با خصوصیت ها و شرایط ویژه ای که در آن قرار دارد، لاجرم مستعد محدودیت در بعضی حوزه هایی است که ذاتا محدود نیستند. مانع دیگر در راه شرکت ها، این است که شاخصهای تنظیم شده در این فضا، با حقیقت موجود فاصله ای زیاد دارد و در نهایت مانع نهایی، عدم امنیت سرمایه گذاری برای تولید مصنوعات خلاق است.
جباری، کارگردان تئاتر و سینما هم اظهار نمود: در این طرح و در قانون های مرتبط نیاز است که به نقش فضاهای بسیار وسیع تر و بزرگتری مانند فضای مجازی اندیشید که به سرعت درحال پیشرفت هستند. نکته دیگر این که جنس کارکرد شرکتهای خلاق در حوزه فرهنگ با همین شرکت ها در حوزه هنر متفاوت می باشد. در حوزه علوم انسانی هم متفاوت هستند. ازاین رو ضروریست که تعریف مفهوم «خلاقیت» در هر کدام از این حوزه ها مشخص شود.
رسولی، مدیر خانه خلاق و نوآوری دال هم بیان نمود: در راه قانون گذاری و سیاستگذاری شرکتهای فعال در حوزه صنایع خلاق، باید دو کار مهم را انجام بدهیم: ۱-حمایت از حلقه های میانی در توسعه شرکتهای خلاق با عنایت به منویات رهبری و ۲-تحریک تقاضا برای شرکتهای خلاق.
در ادامه این نشست، علی اکبرزاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: باتوجه به نیاز مخاطبان کانون که دانش آموزان هستند و در زمینه های مختلف صنایع خلاق همچون پویانمایی، فیلم، تولید برنامه های کاربردی و اسباب بازی می توانیم برپایه خاستگاه های خود بستر مناسب برای فعالیت شرکتهای خلاق و نوآور را از راه خانه های خلاق فراهم آوریم تا بازار فرهنگی با بازگشت سرمایه شکل گیرد.
در انتها این نشست، غلامرضا منتظری، نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر لزوم پیشبینی پذیری در فرایند تولید و عرضه محصولات در حوزه صنایع خلاق، تصریح کرد: این امر ضروری بدون تنظیم قوانین دقیق و ناظر بر این حوزه امکان پذیر نخواهد بود و در واقع نتیجه این پیشبینی پذیری است که باعث ایجاد فضایی امن و قابل اعتماد برای سرمایه گذاران خواهد شد.




منبع:

1401/03/29
13:35:24
0.0 / 5
64
تگهای خبر: آموزش , پروژه , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴