ایران به جمع کشورهای صاحب فناوری تولید هلیوم و LNG پیوست

ایران به جمع کشورهای صاحب فناوری تولید هلیوم و LNG پیوست

به گزارش بی دانلود پلنت پایلوت ساخت گاز هلیوم و LNG و سه محصول دانش بنیان مبدل های پلن فیت، سیستم خالص سازی و توربواکسپندرهای دور بالا عصر امروز در حاشیه هیات امنای دانشگاه شریف رونمایی گردید.


به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا، در این مراسم که با حضور دکتر زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور، دکتر جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، دکتر مخبر از توانمندی ها و محصولات دانش بنیان بازدید کرد و اظهار داشت: دولت بنای جدی بر پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان داخلی بخصوص در حوزه های استراتژیک دارد.
هلیوم به علت خواص منحصر به فرد خود یک ماده استراتژیک در دنیا به حساب می آید که کاربردهای فراوانی در حوزه های سلامت، نفت و گاز، مواد پیشرفته، فضایی و... دارد. با وجود منابع عظیم مناسب در پارس جنوبی، درسال های گذشته هلیوم مورد نیاز کشور به صورت کامل از راه واردات تأمین می شد که با اعمال تحریم های آمریکا، راه ورود هلیوم به کشور عملا بسته شد و خیلی از صنایع کشور گرفتار صدمه شدند.
بعد از تحریم واردات هلیوم، متخصصان و نخبگان دانشگاه صنعتی شریف بعد از تلاشی ۱۰ ساله، موفق به کسب دانش و فناوری مورد نیاز دستیابی به هلیوم با خلوص 99.999 درصد و LNG گاز مایع طبیعی شدند. با کسب دانش تولید هلیوم امکان خودکفایی در این محصول استراتژیک امکان پذیر شد که امروز به صورت رسمی از این تکنولوژی رونمایی گردید.
برای ساخت پلنت های تولید هلیوم و LNG از محصولاتی با فناوری بالا شامل مبدل های پلن فیت، سیستم خالص سازی و توربواکسپندرهای دور بالا استفاده شده است که دانش طراحی، ساخت و راه اندازی آن به صورت کامل توسط نخبگان دانشگاه صنعتی شریف و شرکتهای دانش بنیان ایرانی بومی شده است.
در سالهای گذشته بخصوص پس از جنگ روسیه و اوکراین حجم تقاضای LNG در دنیا افزایش شدیدی یافته است که به افزایش پنج برابری قیمت جهانی آن منجر شده است؛ علاوه بر آن با تولید این محصول، امکان توسعه در حوزه های حمل و نقل ریلی و جاده ای در کشور و مدیریت عرضه و تقاضای گاز (پیک شیرینگ) فراهم گشته است.
فناوری تولید هلیوم در رده فناوری های بسیار پیچیده و با کاربردهای فراوان قرار دارد و امروز با کسب این فناوری، امکان بهره مندی از آن جهت توسعه فناوری صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، معادن، پزشکی، هواشناسی و فناوری فضایی بوجود آمده است.
به نقل از وزارت علوم، با عنایت به وجود منابع اولیه مناسب در پارس جنوبی و کسب دانش جداسازی هلیوم، امید است با راه اندازی واحدهای صنعتی تولید هلیوم در کشور، علاوه بر تأمین نیاز کشور، امکان صادرات این محصول و تبدیل ایران به قطب تولید و صادرات هلیوم در جهان میسر شود.



1401/05/06
15:30:03
0.0 از 5
575
تگهای خبر: تكنولوژی , تولید , دانش بنیان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
beedownload بی دانلود