اتحادیه انجمن های ایرانی علوم ریاضی با اشاره به مصوبه كنكوری شورای انقلاب فرهنگی تاكید كردند

کنکور دوبار در سال، فشار روی دانش آموزان را کمتر می کند

کنکور دوبار در سال، فشار روی دانش آموزان را کمتر می کند

بی دانلود: اتحادیه انجمن های ایرانی علوم ریاضی، متشکل از انجمن ریاضی ایران، انجمن آمار ایران، اتحادیه انجمن های علمی-آموزشی معلمان ریاضی ایران، شورای خانه های ریاضیات ایران، انجمن فیزیک ایران، اتحادیه انجمن های علمی-آموزشی معلمان فیزیک ایران، انجمن رمز ایران، انجمن ایرانی تحقیق در عملیات، انجمن سیستم های فازی ایران، انجمن علمی فرماندهی و کنترل ایران و انجمن سنجش از دور و GIS ایران، در رابطه با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباب برگزاری دوبار در سال آزمون سراسری ورودی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی اطلاعیه ای صادر کرد.


به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا و به نقل از فرهنگستان علوم، خانه ریاضیات اصفهان، عضوی از اتحادیه انجمن های ایرانی علوم ریاضی، در سال ۱۳۷۱، ضمن بررسی دقیق مشکل آزمون های ورودی دانشگاه ها و تاثیر منفی این نوع آزمون ها، با برگزاری سمینار بررسی مسایل آزمون های ورودی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، ابعاد مختلف اجتماعی، آموزشی و حتی تاثیرات منفی این آزمون بر خانواده ها و نحوه درک دانش آموزان از مسایل علمی و پیش بینی تاثیر این نوع آزمون ها بر افت تحصیلی دانش آموزان و رشته های تحصیلی علوم پایه و مهندسی، طرحی را تدوین و به مسولان عرضه نمود، تا بالاخره قسمتی از این طرح با حمایت انجمن ریاضی ایران و شاخه ریاضی فرهنگستان علوم توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، پس خانه ریاضیات و سایر انجمن های عضو ضمن پشتیبانی از اجرای طرح، امیدوار هستند هرچه سریعتر مشکلات آزمون های ورودی دانشگاه ها و تاثیرات منفی آنها برجوانان، خانواده ها و به طورکلی کیفیت آموزش کشور حل شود.
در مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص برگزاری دوبار در سال کنکور سراسری، اشکالات قبلی مرتفع شده و این مصوبه دارای مزایای زیر است:
«۱- چون فقط از دروس تخصصی آزمون به عمل می آید، می توان وقت بیشتری برای هر موضوع در نظر گرفت و بجای تست های حداکثر سه دقیقه ای، بطورمثال تست های ۵ دقیقه ای طرح کرد تا دانش آموز بتواند با انجام محاسبات به جواب برسد، و نه با مراجعه به محفوظات خود به سؤالات پاسخ دهد و این یعنی تقویت تفکر علمی در یادگیری دروس دبیرستانی و ایجاد قدرت حل مسئله و درک علمی مفاهیم که منجر به مطالعه دقیق کتاب های درسی خواهد شد (البته باید مطالب این کتاب ها نیز بازبینی شود).
۲- در این روش دانش آموزان برای ۴۰ تا ۶۰ درصد نمره آزمون ورودی باید با فراغت خاطر کتاب های درسی خودرا دقیق و با درک و فهم مطلب مطالعه کنند و در آزمون های دبیرستانی شرکت کنند. هیچگونه خرج اضافی و فشار روانی هم برای خانواده آنها بوجود نمی آید.
۳- از آنجائیکه کنکور سالی دو بار برگزار می گردد و هر دانش آموز می تواند در هر دو آزمون شرکت نموده و از بالاترین امتیاز گرفتن شده برای پذیرش در دانشگاه ها، استفاده نماید، فشار روانی بر دانش آموزان و خانواده آنها از بین می رود.
۴- در این روش ملاک پذیرش، نمرات گرفتن شده در سه سال (حدود ۳۰ جلسه امتحان) و یک آزمون ورودی از دروس تخصصی خواهد بود، که با تعیین وضعیت زندگی آینده دانش آموز در سه ساعت بسیار متفاوت خواهد بود.
۵- کسانی که بدون مطالعه و مقایسه روش قبلی و جدید و به دلیلهای نامعلوم با این مصوبه مخالفت می کنند، بنظر می رسد وضعیت فعلی امتحان ها در دبیرستان های مختلف با سطوح مختلف و امتحان های غیرهم سطح را در نظر می گیرند، که در وضعیت جدید آموزش وپرورش در وضعیت جدید مجبور می شود آزمون های نهایی را در سراسر کشور بصورت استاندارد برگزار نماید.
۶- امتحانات نهایی برای کلاس های ششم دبیرستان ها سراسری است و در حال حاضر فقط اشکال در تصحیح ورقه های امتحان است که آموزش وپرورش به آسانی می تواند این اشکال را برطرف نماید و در نهایت عدالت اجتماعی را برقرار کند.
۷- برای سالهای بعد همین روال برای امتحان های مقاطع دهم و یازدهم تکرار می شود و در نهایت دانش آموزان در هر نقطه از کشور می توانند با آرامش خاطر و بدون هزینه های اضافی در امتحانات نهایی و آزمون سراسری شرکت کنند و در صورت نتایج علمی معقول، در دانشگاه ها پذیرفته شوند.
اما برای اجرای این طرح، برخورداری از حداقل دانش دروس عمومی لازمست، که با برگزاری آزمون مقدماتی پیش نیاز از دروس عمومی، به نحوی که داوطلبانی که به دانشگاه ها راه می یابند، حداقل اطلاعات لازم از دروس عمومی را داشته باشند، ولی نمرات دروس عمومی در رده بندی آنها موثر نباشد) قابل بررسی است و نیز افزایش کیفیت آزمون های سازمان سنجش و تصحیح اوراق آزمون های نهایی استاندارد و تشریحی که می تواند توسط دو دبیر مستقل، بدون ذکر نام دانش آموز تصحیح و در صورت مغایرت، با قضاوت دبیر سوم صورت گیرد.
اتحادیه انجمن های ایرانی علوم ریاضی اعلام آمادگی می کند با همکاری اعضای حقوقی خود و با بهره گیری از تجارب و دانش آنها به کمک مسئولان آموزش کشور، این مشکلات را نیز حل کند. به امید این که مسئله سنجش از پذیرش جدا شود و دانشگاه ها بتوانند در راستای حفظ استقلال و ارتقاء کیفیت آموزشی خود قدمهای جدی بردارند.»



1401/07/26
11:28:55
0.0 از 5
536
تگهای خبر: آموزش , دانشگاه , سیستم , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
beedownload بی دانلود