در گفت وگو با بی دانلود اعلام شد؛

تخمین مساحت پهنه های آبی در دستور کار سازمان فضایی

تخمین مساحت پهنه های آبی در دستور کار سازمان فضایی

بی دانلود: به گزارش بی دانلود، سخنگوی سازمان فضایی ایران با اعلان اینکه این سازمان در امتداد معرفی ظرفیت های سنجش از دور، مبادرت به پایش ماهیانه سطح آبی دریاچه ارومیه و سایر بدنه های آبی کشور می کند، اظهار داشت: گزارش های این پایش ها به تناوب تهیه و منتشر می شود.


به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا، پایش روند تغییرات تراز آب دریاچه ارومیه با بهره گیری از سامانه پایش ماهواره ای، اقدامی است که از طرف سازمان فضایی ایران به انجام می رسد. این سامانه با بهره گیری از تصاویر ماهواره ای و فناوری سنجش از دور به نظارت بر مساحت آبی دریاچه ارومیه به عنوان یکی از با اهمیت ترین پهنه های آبی کشور پرداخته است.
دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران است که توسط ۶۰ رودخانه سیراب می شود که از این تعداد ۲۱ رودخانه دائمی یا فصلی و ۳۹ رودخانه آن دوره ای هستند. از این میان زرینه رود، سیمینه رود و آجی چای (تلخه رود) ورودی های اصلی به دریاچه ارومیه هستند.
این دریاچه هر چند که روزگار خوشی را سپری نمی کند، ولی پایش دائمی آن یکی از اقدامات مهم بشمار می رود.



وضعیت کاهش تراز آب دریاچه ارومیه در سال ۲۰۲۲
تهیه گزارش دوره ای از وضعیت دریاچه ارومیه
حسین دلیریان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اهمیت پایش ماهواره ای پهنه های آبی کشور، اضافه کرد: فناوری سنجش از دور ماهواره ای در مقایسه با روش های سنتی نقشه برداری زمینی، قادر می باشد با بهره برداری از تصاویر ماهواره ای از مناطق مختلف و با سرعت بالا و صرف هزینه اندک، مبادرت به پایش ماهواره ای بدنه های آبی و اندازه گیری و تخمین مساحت پهنه های آبی کند.
وی اشاره کرد: اداره کل سنجش از دور و پایش فضایی سازمان فضایی در امتداد معرفی ظرفیت های سنجش از دور، مبادرت به پایش ماهیانه سطح آبی دریاچه ارومیه و سایر بدنه های آبی کشور می کند و این گزارش ها به تناوب منتشر می شود.
دلیریان اظهار داشت: تا حالا گزارش های مختلفی درباب وضعیت دریاچه ارومیه و پایش ماهواره ای مساحت پهنه های آبی در گذر زمان در قالب گزارش حاکمیتی با هدف ترویج فناوری سنجش از دور ماهواره ای تهیه شده و به سازمان های بهره بردار و مرتبط همچون سازمان محیط زیست، مراکز استانی محیط زیست، مرکز پژوهش های مجلس و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارسال شده است.
سخنگوی سازمان فضایی ایران اشاره کرد: شرکت های دانش بنیان و سایر شرکت های فعال در این عرصه قادر خواهند بود تا در صورت ارائه و معرفی طرح های پایش زیست محیطی خود به سازمان، از خدمات دسترسی به داده های ماهواره ای و ‌بایگانی سازمان طبق دستورالعمل های حمایتی برخوردار شوند.
وی همین طور به برنامه های این سازمان در زمینه طوفان های گرد و غبار، اشاره نمود و تصریح کرد: با توجه به این که بررسی و پایش طوفان های گرد و غبار بر عهده سازمان های متولی (سازمان محیط زیست و هواشناسی) است، سازمان فضایی ایران به عنوان نماینده وزارت ارتباطات به عنوان همکار این سازمان ها اقداماتی را انجام می دهد و پایش های انجام شده در زمینه گرد و غبار با بهره گیری از فناوری سنجش از دور، جهت معرفی ظرفیت های این حوزه بوده است.
به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا، این سازمان همین طور پایش ماهواره ای بر روی سه دریاچه "طشک"، "بختگان" و "مهارلو" در استان فارس را انجام داده و این بررسی ها نشان از افزایش ۶ برابری سطح آب دریاچه مهارلو دارد، به شکلی که در آخر آذر ماه سال جاری تراز آب این دریاچه به نسبت آذر سال ۱۴۰۰ رشدی ۶ برابری داشته است.





1401/10/20
16:03:36
0.0 از 5
530
تگهای خبر: ارتباطات , خدمات , دانش بنیان , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
beedownload بی دانلود