برنامه ویژه صندوق نوآوری برای توسعه صادرات دانش بنیان

برنامه ویژه صندوق نوآوری برای توسعه صادرات دانش بنیان

به گزارش بی دانلود، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: بر مبنای سیاست جدیدی که در صندوق نوآوری اتخاذ نموده ایم، از توسعه صادرات شرکتهای دانش بنیان حمایت می نماییم و برای این مسئله برنامه ای خاص تدوین کرده ایم.


به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا، دکتر سیاوش ملکی فر در سمینار معرفی خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکتهای دانش بنیان، اظهار داشت: صندوق نوآوری، مولود قانون پشتیبانی از کسب وکارهای دانش بنیان است که در سال ۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

وی با اشاره به اینکه امروز صندوق نوآوری و شکوفایی، تنها محلی برای عرضه وام به شرکتهای دانش بنیان نیست، بلکه توانسته ۷۷ خدمت متفاوت در زمینه های تسهیلات، توانمندسازی، ضمانت نامه و سرمایه گذاری به شرکتهای دانش بنیان عرضه کند، تصریح کرد: از طرفی بخش عمده ای از تمرکز صندوق، شکل دهی و نظام بخشی به زیست بوم تأمین مالی فناوری در کشور بوده و در این راه تلاش کرده از بازیگران مختلفی مانند شبکه بانکی کشور، بازار سرمایه، بخش خصوصی، بنگاه های تجاری و صنعتی بزرگ و سایر بخش ها استفاده نماید.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی همینطور در ادامه ضمن اشاره به خدمات این صندوق به شرکتهای غیردانش بنیان و فناور هم اظهار نمود: با توسعه زیست بوم نوآوری کشور در سالهای گذشته و از آنجائیکه صندوق نوآوری برپایه قانون تنها مجاز به عرضه خدمات به شرکتهای دانش بنیان است، سیاست ما بر این بوده است که با همکاری بازیگران مختلف، خدمات خویش را به بدنه غیردانش بنیان نوآوری در کشور هم برسانیم. در اینباره صندوق نوآوری در سالهای گذشته، مبادرت به پشتیبانی از توسعه صندوق های پژوهش و فناوری در سرتاسر کشور کرده است.

ملکی فر اضافه کرد: امروز در تمام استانهای کشور یک صندوق پژوهش و فناوری استانی درحال تأمین مالی فناوری در استان هاست. علاوه بر آن دانشگاه های مادر هم واجد صندوق پژوهش و فناوری شده اند. بخش دیگری از این صندوق ها به حوزه های تخصصی اختصاص پیدا کرده است؛ برای مثال امروز صندوق های حوزه سلامت، نفت، اقتصاد دیجیتال و... درحال تأمین مالی تخصصی حوزه های نوآوری هستند.

وی ضمن اشاره به فعالیت ۷۰ صندوق پژوهش و فناوری برای عرضه خدمات، تسهیلات و ضمانت نامه به زیست بوم فناوری در کشور، اظهار داشت: از طرفی این صندوق ها از جانب صندوق نوآوری و شکوفایی عاملیت سرمایه گذاری دارند. صندوق نوآوری در پرداخت تسهیلات و انجام حمایت های خرد از شرکتهای دانش بنیان از راه ساز و کاری به نام خط اعتباری با این صندوق ها وارد همکاری می شود.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی همینطور اظهار نمود: در زمینه صدور ضمانت نامه برای شرکتهای دانش بنیان هم صندوق نوآوری در همکاری با شبکه بانکی کشور، نرخ سپرده ضمانت نامه ها برای شرکتهای دانش بنیان را از ۱۰ درصد به ۲.۵ درصد کاهش داده است.

به قول ملکی فر، برگزاری رویدادهای تبادل فناوری، رویدادهای آموزشی، پشتیبانی از حضور شرکتهای دانش بنیان در نمایشگاه های داخلی و بین المللی و عرضه مشاوره به شرکتهای دانش بنیان در زمینه ثبت اختراع و حفظ مالکیت فکری از دیگر حمایت های صندوق است که در جهت توانمندسازی شرکتهای دانش بنیان استفاده می شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز منابع صندوق نوآوری به قدری نیست که تکافوی نیاز زیست بوم نوآوری را کند. امروز تعداد شرکتهای دانش بنیان به حدود ۹ هزار شرکت رسیده است و در این حوزه احتیاج به منابع مالی بسیار بیشتری برای نقش آفرینی بهتر صندوق نوآوری است. با این همه بر مبنای دستورالعمل های جدیدی که دولت صادر کرده است، محل دریافت منابع صندوق دیده شده است.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: با عنایت به سیاست انقباضی بانک مرکزی در جهت مهار تورم و پیشگیری از رشد ترازنامه بانکی، صندوق نوآوری وارد همکاری با سازمان بورس شده و بنا دارد تا بخشی از تأمین مالی شرکتهای دانش بنیان را به واسطه انتشار اوراق فراهم آورد.

ملکی فر در انتها با تکیه بر توسعه خدمات توانمندسازی شرکتهای دانش بنیان در صندوق نوآوری و شکوفایی، اظهار داشت: در این خصوص و بر مبنای سیاست جدیدی که اتخاذ نموده ایم، از توسعه صادرات شرکتهای دانش بنیان حمایت می نماییم و برای این مساله برنامه ای خاص تدوین کرده ایم.




1402/05/03
08:17:49
0.0 از 5
355
تگهای خبر: آموزش , خدمات , دانش بنیان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
beedownload بی دانلود