با کمک واقعیت مجازی از آلاینده های هوا دور بمانید
بی دانلود: پژوهش «دانشگاه بیرمنگام» نشان میدهد که واقعیت مجازی ممکنست به عابران پیاده و دوچرخه سواران کمک نماید تا از آلاینده های مضر دور بمانند.
به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا، شاید واقعیت مجازی به زودی به راهی برای کاهش میزان قرار گرفتن عابران پیاده و دوچرخه سواران در معرض انتشارات مضر غیر اگزوز وسایل نقلیه تبدیل خواهد شد.
به نقل از فیز، پژوهش تحت سرپرستی «دانشگاه بیرمنگام» انگلستان با ارائه راهنمایی های آسان و در دسترس برای عموم، سیاست گذاران و برنامه ریزان شهری بوسیله تجربیات جامع واقعیت مجازی، موضوع خطرات عمده سلامتی و بیماریهای مزمن ناشی از قرار گرفتن در معرض ذرات آلاینده غیرقابل تنظیم را هدف قرار داده است که از جاده، لاستیک و ترمز نشات می گیرند.
در این پژوهش از مدلهای دینامیک سیالات محاسباتی دقیق برای شبیه سازی رهایی و پراکندگی ذرات آلاینده از وسایل نقلیه استفاده شد که بطور معمول با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. هدف این است تا به عموم مردم در مورد این مساله آموزش داده شود که ذرات آلاینده چه زمانی فراگیرتر هستند و با چه روش هایی می توان در فضاهای شهری با هوشیاری و بصورت ایمن تر حرکت کرد.
مدلهای واقعیت مجازی با حضور مردم در مرکز شهر بیرمنگام مورد آزمایش قرار گرفتند که بر طبق داده های «فهرست ملی انتشارات جوی انگلستان»(NAEI)، دومین شهر بزرگ انگلستان از نظر جمعیت و دومین شهر این کشور در انتشار ذرات آلاینده به خاطر فرسودگی ترمز و لاستیک است.
دکتر «جیسون استافورد»(Jason Stafford) پژوهشگر دانشگاه بیرمنگام و پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: کیفیت هوا نقش کلیدی در سلامت و رفاه جامعه دارد. به رغم الکتریکی شدن خودرو ها، انتشارات مضر بوسیله پراکندگی ذرات ریز از ترمزها، لاستیک ها و جاده ها در هوایی که تنفس می نماییم ادامه دارد.
وی ادامه داد: مدلهای محاسباتی می توانند به ما در درک مسیرهای آلودگی و شناسایی لحظات کلیدی در سفرهای روزانه کمک کنند که خطر قرار گرفتن در معرض بالاترین میزان آلاینده ها در آنها بالاتر است. با قابل مشاهده کردن آلاینده های غیر اگزوز در یک محیط شهری مجازی به کمک مدلهای ما، مردم توانستند خطرات را با چشمان خود ببینند و مطابق با آن عمل کنند تا در صورت امکان از قرار گرفتن در معرض آلاینده ها دور بمانند یا احتمال آنرا کاهش دهند.
همچنین، این پژوهش نشان میدهد که چگونه اجرای واقعیت مجازی می تواند به بازبینی در برنامه ریزی شهری با هدف ایجاد هوای پاک تر کمک نماید. استافورد افزود: تحلیل های اولیه نشان داد که خطر قرار گرفتن در معرض این آلاینده ها در آخر ترمز کردن، بالاترین میزان بود. این بدان معناست که بیشتر ایستگاه های اتوبوس، گذرگاه های عابر پیاده و خطوط دوچرخه سواری در این مناطق خطر قرار دارند برای اینکه اغلب در مناطق ترمز خودرو ها مانند تقاطع های جاده قرار دارند که بیشترین میزان انتشار آلاینده را شامل می شوند.
استافورد افزود: نتایج این پژوهش مشکلات کیفیت هوا را در طرح های فعلی برجسته می کنند و در عین حال، به پشتیبانی از طراحی مجدد فضاهای شهری می پردازند تا به هوای پاک تر خصوصاً در موقعیت هایی برسند که عبور و مرور وسایل نقلیه بطور اجتناب ناپذیر به عابران پیاده و دوچرخه سواران نزدیک است.
این پژوهش در مجله «Royal Society Open Science» به چاپ رسید.
منبع: beedownload.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب