ما روبات ها را برمبنای جنسیتشان قضاوت می کنیم!

ما روبات ها را برمبنای جنسیتشان قضاوت می کنیم!

بی دانلود: آیا از روبات R2-D2 یا C-3PO در مورد لیست غذا مشاوره می گیرید؟ پاسخ شما ممکنست کمتر به برنامه ریزی آنها و بیشتر به این بستگی داشته باشد که آیا آنها را مرد یا زن می دانید و حس قدرت اجتماعی خودتان را نیز درنظر بگیرید. تحقیقات جدید دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا نشان میدهد که ما هنگام تعامل با ماشین ها، تعصبات جنسیتی خودرا کنار نمی گذاریم، یافته ای که می تواند نحوه طراحی روبات های پیشخدمت محبوب رستوران ها را تغییر دهد.


به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا، این مطالعه که در مجله مدیریت مهمانداری و گردشگری انتشار یافته است، نشان داده است که کلیشه های جنسیتی چقدر عمیق در روان ما ریشه دوانده است. در حقیقت، آنقدر عمیق که ما این تعصبات را به ماشین هایی با ظاهر فقط دارای جنسیت نیز نسبت می دهیم.
به نقل از اس اف، آنا ماتیلا (Anna Mattila)، نویسنده این مطالعه از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، در اطلاعیه ای می گوید: روبات ها را می توان طوری طراحی یا برنامه ریزی کرد که خاصیت های انسانی مانند نام، صدا و شکل بدنی داشته باشند که جنسیت آنها را به تصویر می کشد.
انقلاب روبات ها در رستوران ها
ظهور روبات های خدماتی یک روند گذرا نیست. طبق پیشبینی های صنعتی ذکر شده در این مطالعه، بازار رباتیک خدماتی در سال ۲۰۲۲، ۴۲.۸ میلیارد دلار ارزش گذاری شده است و انتظار می رود با نرخ سالانه خیره کننده ۲۵ درصد رشد کند و تا سال ۲۰۳۲ به ۴۲۵ میلیارد دلار برسد. رستوران های زنجیره ای بزرگ، هم اکنون روبات ها را برای تحویل غذا به کار گرفته اند.
خیلی از مشاغل خدماتی، خاصیت های زنانه را برای روبات های خود انتخاب می کنند. پژوهشگران به نمونه هایی مانند Big Bang Pizza اشاره می کنند، جایی که روبات هایی با اسامی زنانه از میهمانان استقبال می کنند، سفارش هایی ارائه می دهند و خدمات ارائه می دهند. بطور مشابه، یک متصدی بار رباتیک به نام Cecilia.ai مکالمات تعاملی را انجام می دهد و سفارش هایی برای نوشیدنی ارائه می دهد. این روبات ها اغلب نام ها و ظاهرهای کاملا زنانه دارند.
اما آیا این طراحی جنسیتی بر نحوه واکنش مشتریان به این روبات ها تأثیر می گذارد؟ و آیا چنین طرح هایی می توانند ناخواسته کلیشه های مضر را تقویت کنند؟
جنسیت و قدرت
پژوهشگران در نخستین آزمایش خود، ۲۳۹ شرکت کننده را از پلت فرم Mechanical Turk آمازون استخدام کردند. آنها بطور تصادفی شرکت کنندگان را برای تعامل با یک روبات صورتی «با ظاهر زنانه» یا یک روبات خاکستری «با ظاهر مرانه» تعیین کردند که سفارش های یکسانی بر روی لیست غذا در مورد صبحانه ارائه می داد. شرکت کنندگان میزان متقاعدکننده بودن روبات و احتمال پذیرش سفارش آنرا ارزیابی کردند.
نتایج نشان داد که بانوانی که احساس کنترل کمتری بر شرایط خود دارند، روبات مردانه را بطور قابل توجهی متقاعدکننده تر از روبات زنانه می دانند. این سوگیری در میان زنان قدرتمندی که کنترل بیشتری بر شرایط خود دارند، مردان قدرتمند و حتی مردانی که کنترل کمتری بر شرایط خود دارند بطور کامل از بین رفت.
پژوهشگران توضیح می دهند که تقسیمات کاری تاریخی، پویایی قدرت پایدار بین جنسیت ها را بوجود آورده است. مردان بطور سنتی موقعیت هایی با اقتدار و قدرت تصمیم گیری بیشتر داشتند، در حالیکه زنان اغلب نقش های فرعی را بر عهده داشتند. به نظر می آید این تفاوت های تاریخی امروزه بر نحوه ارزیابی سفارش های روبات ها نیز تاثیر می گذارد.
آیا بامزگی می تواند راهکار باشد؟
پژوهشگران با درک نگرانی های اخلاقی بالقوه در مورد ادامه کلیشه های جنسیتی بوسیله طراحی رباتیک، مطالعه دومی را انجام دادند تا بررسی نمایند که آیا عناصر طراحی خاصی می توانند تعصب جنسیتی را کاهش دهند یا خیر.
برای آزمایش دوم خود، این گروه منحصرا بر دانشجویان یک دانشگاه تمرکز کردند که بطور معمول در سلسله مراتب اجتماعی، موقعیت های کم قدرتی را اشغال می کنند. آنها از روبات Servi شرکت Bear Robotics با صفحه نمایش آی پدی استفاده کردند که خاصیت های صورت آبی «مردانه» یا صورتی «زنانه» را نشان می داد. هر دو طرح شامل خاصیت هایی بودند که چیزی را که روانشناسان اثر «طرحواره کودک» می نامند یعنی صورت های گرد، چشم های بزرگ، چانه و بینی کوچک را تحریک می کنند که انسان ها بطور غریزی آنها را زیبا و قابل اعتماد می دانند.
وقتی روبات ها این خاصیت های زیبا و نوزادگونه را نشان می دادند، تعصب جنسیتی بطور کامل از بین می رفت. هر دو شرکت کننده مرد و زن صرف نظر از علائم جنسیتی، بطور مشابه به روبات های زیبا پاسخ دادند.
پژوهشگران دریافتند که بامزگی، خاصیت های اجتماعی را زیاد می کند که می تواند خاصیت های اقتداری را که بطور معمول با چهره های مردانه مرتبط می باشد، کم کند. این امر خصوصاً در مورد روبات های با ظاهر مردانه صادق است، جایی که بامزگی، خاصیت های اقتداری را که در غیر این صورت ممکنست موجب شود زنان بی قدرت آنها را متقاعدکننده تر بدانند، می کاهد.
پنگ می گوید: کسب و کارهایی که می خواهند کلیشه های جنسیتی را کاهش دهند، می توانند استفاده از یک طراحی بامزه برای روبات های خود استفاده نمایند.
هتل ها، فروشگاه های خرده فروشی و سایر محیط های خدماتی بطور درحال افزایشی از روبات ها برای تعاملات با مشتری استفاده می نمایند.
طراحان این روبات ها حال باید درنظر بگیرند که چگونه خاصیت های جنسیتی آنها ممکنست برمبنای جمعیت شناسی بر پاسخ های مشتری تأثیر بگذارد.
بجای انتخاب بین روبات های شبیه مرد یا شبیه زن، کسب و کارها می توانند خاصیت های زیبایی را در خود جای دهند که به خنثی کردن تعصبات جنسیتی کمک کرده، در عین حال مزایای طراحی انسان وار (شباهت به انسان) را حفظ می نماید. این به آنها اجازه می دهد تا تعاملات جذاب انسان و روبات را بدون تقویت کلیشه های بالقوه مشکل ساز حفظ کنند.




منبع:

1404/02/19
13:29:47
0.0 از 5
13
تگهای خبر: خدمات , دانشجو , دانشگاه , رباتیك
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
لینک دوستان بی دانلود
beedownload بی دانلود