به گزارش بی دانلود، تحول حکمرانی هوشمند در 10 وزارتخانه کلید می خورد.
نسخه اولیه دستیار هوش مصنوعی سازمانهای دولتی امروز رونمایی می شود. این طرح با همکاری دانشگاه ها و سازمانهای دولتی شروع شده و قرار است با تکمیل داده ها و عرضه راهکار های هوشمند، فرآیند های اداری را متحول و کیفیت خدمات دولتی را ارتقا دهد.
در سال های اخیر با پیشرفت های قابل توجه در حوزه هوش مصنوعی، بسیاری از کشور ها بدنبال بهره برداری از این فنآوری در قسمت های مختلف حکمرانی و مدیریت دولتی هستند. ایران هم با هدف بهبود فرآیند های اداری، ارتقاء کیفیت خدمات دولتی و تسهیل تصمیم گیری ها، طرح «دستیار هوش مصنوعی کابینه دولت» را با همکاری دانشگاه ها و سازمانهای دولتی آغاز کرده است.
هدف اصلی این طرح، پیاده سازی دستیار های هوش مصنوعی در وزارت خانه ها و سازمانهای دولتی کشور است تا از راه تحلیل داده ها، بهبود فرآیند ها و تصمیم گیری های مدیریتی را فراهم آورد.
حسین افشین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور، در این خصوص تاکید کرده است که «برای تحقق برنامه ملی دستیار هوش مصنوعی، به داده های همه سازمانهای دولتی کشور نیاز داریم چراکه داده، ابزار و بستر ما برای تحلیل، تصمیم گیری و سیاست گذاری است».
در این جهت امروز شنبه ۲۵ مرداد قرار است نسخه اولیه دستیار هوش مصنوعی سازمانهای دولتی رونمایی شود.
در مرحله اول این طرح، دستیار های هوش مصنوعی در وزارت خانه های «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «اقتصاد و دارایی»، «صنعت، معدن و تجارت»، «میراث فرهنگی و گردشگری»، «ارتباطات و فناوری اطلاعات»، «وزارت نفت» و «جهاد کشاورزی»، «راه و شهرسازی»، «وزارت نیرو» و «سازمان حفاظت محیط زیست» پیاده سازی خواهد شد.
همکاری دانشگاه ها و دستگاههای اجرایی
وزارت خانه های مذکور با همکاری دانشگاه های منتخب در حال توسعه و پیاده سازی دستیار های هوش مصنوعی متناسب با نیاز های خود هستند.
در این طرح، دانشگاه های معتبر کشور با توجه به تخصص های خود، مسئول پیاده سازی دستیار های هوش مصنوعی در سازمانهای دولتی مرتبط هستند.
حسین افشین، معاون علمی رییس جمهور، در این خصوص بیان کرده است: ۱۳ تا ۱۴ دانشگاه برای پیشبرد پروژه دستیار هوش مصنوعی انتخاب شده اند و بسته به زمینه پژوهشی هر دانشگاه و پروپوزالی که عرضه نموده اند، به یک یا دو دستگاه اجرائی و وزارت خانه ارتباط داده شده اند.
تمامی داده ها و اطلاعات در ارتباط با دستیار های هوش مصنوعی در پلت فرم ملی هوش مصنوعی ایران ذخیره سازی می شود. این سکوی بومی، بستری امن و پایدار برای پردازش و تحلیل داده ها فراهم می آورد و نگرانی های امنیتی را رفع می سازد.
با وجود مزایای فراوان، پیاده سازی دستیار های هوش مصنوعی در سازمانهای دولتی با چالش هایی هم هم راه است که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد:
دسترسی به داده ها: برخی دستگاه ها به جهت مسائل امنیتی یا ساختاری، ممکنست دسترسی به داده های خودرا محدود کنند.
بروزرسانی مداوم: دستیار های هوش مصنوعی نیازمند به روزرسانی مستمر با قوانین، بخشنامه ها و دستورالعمل های جدید هستند.
آموزش و فرهنگ سازی: کاربران سازمانهای دولتی باید آموزش های لازم را برای تعامل مؤثر با دستیار های هوش مصنوعی دریافت نمایند.
با عنایت به روند رو به رشد فناوری های هوش مصنوعی و تمایل سازمانهای دولتی به بهره برداری از این فنآوری، می توان انتظار داشت که در آینده، دستیار های هوش مصنوعی در تمامی وزارت خانه ها و سازمانهای دولتی کشور پیاده سازی شوند. این امر می تواند به بهبود کیفیت خدمات دولتی، تسریع در فرآیند ها و افزایش رضایت مردم منجر شود.
ایجاد مثلث همکاری برای توسعه هوش مصنوعی کاربردی
محمدباقر غزنوی، ناظر پروژه «دستیار هوش مصنوعی»، در گفت و گو با ایسنا، ضمن اشاره به پیگیری معاونت علمی برای توسعه دستیار هوش مصنوعی سازمانهای دولتی از سال گذشته، عنوان کرد: برای اجرای این ایده، ساختاری مثلثی با حضور دانشگاه ها، وزارت خانه ها یا سازمان های مرتبط، و معاونت علمی شکل گرفت و بیشتر از ۱۱ وزارتخانه، استانداری و سازمان انتخاب شدند. برخی دانشگاه ها هم با توجه به تجربه تخصصی، دو ماموریت همزمان بر عهده گرفتند.
غزنوی عنوان کرد: وزارت خانه ها سال ها پروژه های IT خودرا اجرا کرده اند و بعضی حتی داشبورد های مدیریتی دارند، اما بخشهایی از این سامانه ها غیرفعال یا ناکامل است. «دستیار هوش مصنوعی» قرار است این خلأ ها را برطرف و قابلیت های تحلیلی و پیش بینی گر را اضافه کند.
وی با تأکید بر اینکه این پروژه در چهار مرحله شامل فاز صفر، یک، دو و سه طراحی شده که فاز صفر و یک در عمل به صورت یک گروه کلی هم تعریف می شود، افزود: در فاز صفر، دانشگاه ها موظف شدند قوانین در ارتباط با وزارت خانه یا سازمان هدف را گردآوری و دسته بندی کنند.
ناظر پروژه «دستیار هوش مصنوعی» یاداور شد: منابع بسیاری از این قوانین از قبل موجود بوده است؛ همچون در مرکز پژوهش های مجلس و در معاونت حقوقی دولت بشکل دیجیتال و سرویس جست و جو. قوانین گردآوری شده باید برای تأیید نهایی، به وزارت خانه مربوطه عرضه می شد تا تعامل دانشگاه و نهاد اجرائی، ساختارمند باشد.
غزنوی اشاره کرد: ساختار غائی این طرح شامل فدراسیون «دستیارهای» اختصاصی برای دستگاههای مختلف خواهد بود که در عمق لایه کارشناسی هر سازمان فعالیت می کنند. در مراحل ابتدایی، کارکرد این دستیار ها به سطح «پیشخوان اطلاعات» نزدیک خواهد بود، اما با تکمیل فازها، نقش راهبردی تری پیدا می کنند.
وی عنوان کرد: تنها در این صورت است که یک «دستیار هوشمند رییس جمهور» یا سایر مقامات عالی دولت می تواند بر پایه تحلیل دقیق داده ها، پیشنهاد یا پیش بینی عرضه نماید. در این مرحله، همه بخش های زنجیره تصمیم سازی from داده پردازی تا شبیه سازی یکپارچه عمل خواهد نمود.
به گزارش ایسنا، گرچه طرح «دستیار هوش مصنوعی کابینه دولت» هنوز در قدمهای نخست خود قرار دارد، اما رونمایی نسخه اولیه آن می تواند نقطه شروع عصری باشد که در آن تصمیم گیری ها، خدمات رسانی و مدیریت منابع کشور با تکیه بر داده و تحلیل هوشمند صورت می گیرد. آینده حکمرانی در ایران، بیشتر از هر زمان دیگری به توانایی در به کارگیری فناوری های نوین وابسته است و این پروژه، نه فقط آزمونی برای توان فنی و مدیریتی کشور، بلکه فرصتی برای ایجاد شفافیت، کارآمدی و پاسخگویی بیشتر به شهروندان خواهد بود.
بطور خلاصه ایران هم با هدف بهبود پروسه های اداری، ارتقاء کیفیت خدمات دولتی و تسهیل تصمیم گیری ها، طرح «دستیار هوش مصنوعی کابینه دولت» را با همکاری دانشگاه ها و سازمانهای دولتی آغاز نموده است.
هدف اصلی این طرح، پیاده سازی دستیار های هوش مصنوعی در وزارت خانه ها و سازمانهای دولتی کشور است تا از راه تحلیل داده ها، بهبود پروسه ها و تصمیم گیری های مدیریتی را فراهم آورد.
حسین افشین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور، در این خصوص تأکید کرده است که «برای تحقق برنامه ملی دستیار هوش مصنوعی، به داده های همه سازمانهای دولتی کشور نیاز داریم چونکه داده، ابزار و بستر ما برای تحلیل، تصمیم گیری و سیاستگذاری است».
در این راستا امروز شنبه ۲۵ مرداد مقرر می باشد نسخه اولیه دستیار هوش مصنوعی سازمانهای دولتی رونمایی شود.
در مرحله اول این طرح، دستیار های هوش مصنوعی در وزارت خانه های «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «اقتصاد و دارایی»، «صنعت، معدن و تجارت»، «میراث فرهنگی و گردشگری»، «ارتباطات و فناوری اطلاعات»، «وزارت نفت» و «جهاد کشاورزی»، «راه و شهرسازی»، «وزارت نیرو» و «سازمان حفاظت محیط زیست» پیاده سازی خواهد شد.
همکاری دانشگاه ها و دستگاههای اجرایی
وزارت خانه های مذکور با همکاری دانشگاه های منتخب درحال توسعه و پیاده سازی دستیار های هوش مصنوعی متناسب با نیاز های خود هستند.
در این طرح، دانشگاه های معتبر کشور باتوجه به تخصص های خود، مسئول پیاده سازی دستیار های هوش مصنوعی در سازمانهای دولتی مرتبط هستند. این سکوی بومی، بستری امن و پایدار برای پردازش و تحلیل داده ها فراهم می آورد و نگرانی های امنیتی را رفع می سازد.
با وجود مزایای فراوان، پیاده سازی دستیار های هوش مصنوعی در سازمانهای دولتی با چالش هایی هم هم راه است که از آن جمله میتوان به این موارد اشاره کرد:
دسترسی به داده ها: برخی دستگاهها به جهت مسایل امنیتی یا ساختاری، ممکنست دسترسی به داده های خودرا محدود کنند.
به روزرسانی مداوم: دستیار های هوش مصنوعی نیازمند بروزرسانی مستمر با قوانین، بخشنامه ها و دستورالعمل های جدید هستند.
آموزش و فرهنگ سازی: کاربران سازمانهای دولتی باید آموزش های لازم را برای تعامل مؤثر با دستیار های هوش مصنوعی دریافت نمایند.
با توجه به روند رو به رشد فناوری های هوش مصنوعی و تمایل سازمانهای دولتی به بهره برداری از این فنآوری، میتوان انتظار داشت که در آینده، دستیار های هوش مصنوعی در تمامی وزارت خانه ها و سازمانهای دولتی کشور پیاده سازی شوند.
وی با تکیه بر این که این پروژه در چهار مرحله شامل فاز صفر، یک، دو و سه طراحی شده که فاز صفر و یک در عمل بشکل یک گروه کلی هم تعریف می شود، اضافه کرد: در فاز صفر، دانشگاه ها موظف شدند قوانین در ارتباط با وزارت خانه یا سازمان هدف را گردآوری و دسته بندی کنند.
حرف آخر اینکه در مراحل ابتدایی، کارکرد این دستیار ها به سطح پیشخوان اطلاعات نزدیک خواهد بود، اما با تکمیل فازها، نقش راهبردی تری پیدا می کنند. آینده حکمرانی در ایران، بیش از هر زمان دیگری به توانایی در به کارگیری تکنولوژی های جدید وابسته است و این پروژه، نه فقط آزمونی برای توان فنی و مدیریتی کشور، بلکه فرصتی برای ایجاد شفافیت، کار آمدی و پاسخگویی بیشتر به شهروندان خواهد بود. وی با تأکید بر اینکه این پروژه در چهار مرحله شامل فاز صفر، یک، دو و سه طراحی شده که فاز صفر و یک در عمل بشکل یک گروه کلی هم تعریف می شود، افزود: در فاز صفر، دانشگاه ها موظف شدند قوانین در ارتباط با وزارت خانه یا سازمان هدف را گردآوری و دسته بندی کنند.