دانشمندان:

۲ نوزاد هنگام تولد سلول های سرطانی مادران خویش را استنشاق كرده اند!

به گزارش بی دانلود بر مبنای گزارشها از یک مورد جدید انتقال سرطان این امکان وجود دارد که دو نوزاد در ژاپن بعد از استنشاق سلول های سرطانی مادرشان در هنگام تولد، گرفتار سرطان ریه شده باشند.

به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا و به نقل لایوساینس، حدودا از هر ۱۰۰۰ نوزاد یک نوزاد از مادر مبتلا به سرطان متولد می شود، اما از هر ۵۰۰ هزار نوزاد فقط یک نوزاد از مادر خود بیماری سرطان را می گیرد. باآنکه این موارد بسیار نادر هستند اما محققان می دانند که اگر سلول های سرطانی در حال حرکت در خون مادر به جفت برسند، بیماری می تواند به جنین منتقل شود.
اکنون محققان در ژاپن روشی جدید برای انتقال بیماری شناسایی کرده اند: دو نوزاد که از مادران مبتلا به سرطان دهانه ی رحم متولد شده اند امکان دارد حین زایمان بعد از استنشاق سلول های سرطانی که در مایع آمنیوتیک و یا ترشحات و خون رحم وجود دارند، مبتلا به سرطان ریه شده باشند. این مقاله در هفتم ژانویه در مجله ی پزشکی "نیوانگلند"(The New England) منتشر گردید.
یکی از این موارد در ارتباط با پسر بچه ای ۲۳ ماهه بود که به علت سرفه های مداوم برای دو هفته به بیمارستان محلی ژاپن رجوع داشت و دیگری پسری ۶ ساله که با درد قفسه ی سینه راهی بیمارستان شد. هر دو پسر مبتلا به سرطان ریه بودند.
مادر پسر ۲۳ ماهه، سه ماه بعد از تولد فرزندش مبتلا به سرطان دهانه ی رحم تشخیص داده شد، اما احیانا در زمان تولد فرزندش هم تومور داشته است. مادر و پسر هر دو با شیمی درمانی و داروهای مختلف و جراحی برای از بین بردن بافت سرطانی تحت درمان قرار گرفتند. در حالیکه سرطان در پسر از بین رفت در مادر پیشرفت کرده و بعد از پنج ماه منجر به مرگ او شد.
بر اساس این گزارش مادر پسر ۶ ساله در دوران حاملگی دارای تومور دهانه ی رحم بود اما به نظر می رسید این تومور پایدار می باشد. ازاین رو درمان در آن زمان آغاز نشد بعد از زایمان نمونه برداری نشان داد که او مبتلا به سرطان است. او هم دو سال بعد از جراحی تومور دارفانی را وداع گفت. پسر او هم تحت شیمی درمانی قرار گرفت و ریه چپ او برداشته شد و زمانی که بعد از ۱۵ ماه باردیگر مورد آزمایش قرار گرفت نشانه ای از سرطان نداشت.
برای درک رابطه ی بین این تومورها در مادران و فرزندانشان، محققان بافت تومور و بافت طبیعی دو بیمار جوان را با مادرانشان مقایسه کردند. آنها به خصوص دنبال یافتن جهش در ۱۱۴ ژن در رابطه با سرطان بودند. محققان دریافتند که تومورهای ریه پسران شباهت ژنتیکی زیادی به تومور دهانه ی رحم مادران دارد.
تومورهای پسرها هر دو فاقد کروموزوم Y بودند (یکی از کروموزوم هایی که از پدر به فرزند منتقل می شود) و این بدان معناست که تومور احیانا از مادر به فرزند به ارث رسیده است. آنها همینطور کشف کردند که تومورها خصوصیت های مشابهی با تومور مادران دارند. به صورت مثال جهش هایی که در سلول هایی به نام "سوماتیک" رخ می دهد و به صورت معمول به کودکان منتقل نمی گردد.
همچنین تومورهای ریه جهش های ژنتیکی کوچکی شبیه به جهشی که در مادر وجود داشت نشان می دادند. این جهش در سلول های دیگر کودکان مشاهده نشد. تومورهای هر دو پسر دارای دی ان ای ویروس پاپیلوم انسانی HPV بودند که بیشتر سبب ایجاد سرطان دهانه ی رحم می شود.
مل گریوز(Mel Greaves) بنیان گذار مرکز تکامل و سرطان در موسسه ی تحقیقات سرطان در لندن می گوید: بررسی ژنوم و مقایسه ی سلول های مادر و فرزند شواهد قوی در خصوص آن است که این تومورها از یک کلون یا گروه سلولی یکسان تشکیل شده اند.
نویسندگان این مقاله می گویند: اینکه این کودکان سرطان را به صورت خاص در ریه نشان دادند و نه در بخش های دیگر بدن(آن طور که دیگر کودکانی که سرطان را از مادر به ارث برده بودند، نشان می دادند) به این معناست که این کودکان سلول های سرطان را در هنگام تولد به درون ریه های خود کشیده اند.
گریوز در یک ایمیل به لایوساینس اظهار داشت: هرچند قابل اثبات نیست اما این اتفاق افتاده است. باآنکه بسیار نادر است، اما این موارد نشان داده است که امکان انتقال سرطان به نوزادان در هنگام تولد وجود دارد.
بنابراین نویسندگان این مقاله انجام عمل سزارین را به مادران مبتلا به سرطان دهانه رحم سفارش می کنند.
دکتر تئودور لاتس(Theodore Laetsch)، سرطان شناس اطفال و مدیر برنامه تومورهای بدخیم بسیار نادر در بیمارستان کودکان فیلادلفیا که در این مطالعه نقش نداشت، می گوید: این گزارش بسیار جالبی است و از داده های ژنتیکی مشخص است که سرطان هر دو نوزاد از سرطان مادران آنها ناشی شده است. اما من همچنان فکر می کنم سرطان از راه جفت به نوزادان منتقل شده است. همانطور که در موارد دیگر رخ می دهد اما به دلایلی این سلول ها در ریه رشد کرده اند.

1399/10/29