استاد ریاضیات دانشگاه صنعتی شریف عنوان كرد

طرحی بجای كنكور، برای حل مشكلات آموزش عالی

طرحی بجای كنكور، برای حل مشكلات آموزش عالی

بی دانلود: استاد ریاضیات دانشگاه صنعتی شریف با بررسی تاثیرات آموزش مجازی، طرحی را معرفی نمود که با آن مشکلات به وجود آمده به سبب وجود کنکور رفع می شود و ورود دانشجویان به دانشگاه ها آسان تر رخ می دهد.


به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا، دکتر سیاوش شهشهانی در یک سخنرانی علمی درباره آموزش مجازی، دانشگاه و جامعه که به همت دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر دانشگاه تهران انجام شد با بیان اینکه امکانات آموزش مجازی مدت ها در کشور ما وجود داشته اما از آن استفاده نمی شده است، اظهار داشت: یکی از مزیت های شیوه آموزش مجازی این است که دانشجویان دیگر زمان خودرا صرف رفت وآمد در هوای آلوده تهران نمی کنند و همین طور اگر سخنان استادی به نظرشان بی فایده آمد می توانند صدا را کم کنند و به کار دیگری مشغول شوند.
این استاد ریاضیات با اشاره به شیوع طاعون در سال ۱۶۶۵ در کشور انگلیس درباره تاثیر این بیماری بر دانشمندی چون نیوتن اظهار داشت: در طاعون سال ۱۶۶۵، یک چهارم جمعیت لندن از بین رفت. در سال ۶۵ دانشگاه کمبریج تعطیل شد و نیوتن ۲۲ ساله به روستای خود بازگشت و به مدت دو سال در روستا زندگی کرد. او در طول این مدت بنیان حساب دیفرانسیل و انتگرال را پایه ریزی کرد و به تجزیه طیف نور پرداخت.
ایشان سپس با بیان اینکه در آینده، آموزش مجازی جزو لاینفک آموزش خواهد بود اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که باید در این حوزه رفع گردد این است که باید اینترنت آکادمیک و پرسرعت برای امور تحقیقاتی و آموزش عالی داشته باشیم.
این دانش آموخته دانشگاه برکلی در ادامه سخنان خود به بیان نقش های دانشگاه پرداخت و اظهار داشت: سه نقش تربیت متخصص برای بخش دولتی و خصوصی، تولید علم و دانشمند و ارتقای آگاهی، قدرت نقادی و بینش فرهنگی شهروندان اهدافی هستند که کمابیش در زمان ها و مکان های مختلف و با نسبت های مختلف برای دانشگاه متصور بوده است.
شهشهانی اضافه کرد: دانشگاه در ایران که میراث اروپاست عمدتا دارای چهار بخش بوده است. این چهار بخش عبارتند از الهیات، پزشکی، حقوق و فلسفه. سه بخش اول برای تحقق هدف تربیت متخصص و بروکرات برای بخش دولتی و خصوصی و بخش فلسفه برای تولید علم به وجود آمده است.
این استاد ریاضیات در ادامه، ابزار اجرای اهداف آموزشی را خطابه، تکلیف خواندنی و تکلیف عملی عنوان نمود و اضافه کرد: متاسفانه هنوز هم خطابه، پررنگ ترین رکن آموزش است و بار آموزشی استاد با تعداد ساعات خطابه آن محاسبه می شود. در صورتیکه گاهی اگر زمانی که دانشجو صرف شنیدن خطابه می کند را به مطالعه منابع دیگر در خانه بپردازد، مطالب بیشتری یاد می گیرد.
وی بیان کرد: در ضمن آموزش مجازی گاهی استادان شکایت دارند که دانشجویان سر کلاس نمی آیند و کلاس ها را جدی نمی گیرند. یکی از دلیلهای مشروع بی علاقگی دانشجویان به حضور در این کلاس ها این است که آن قدر رسانه ها و راه های مختلف برای کسب اطلاعات وجود دارد که گاهی حضور در کلاس شاید مفید نباشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با انتقاد از تفکری که دانشگاه ها را به سمت درآمدزایی سوق می دهد اظهار داشت: می بینیم که برای دانشگاه ها تاریخ سازی می شود و نسل های مختلف برای آن تعیین می شود مثلا گفته می شود نسل اول دانشگاه، دانشگاه آموزشی بوده نسل دوم دانشگاه پژوهشی بوده است و حالا نسل سومی دارد پدید می آید که دانشگاه کارآفرین و درآمدزا است.
وی ادامه داد: این تفکر خطرناکی است که ممکنست زودتر از آن چه فکر می نماییم دامن گیر کل آموزش عالی شود. من مخالف این نیستم که دانشگاه ها در زمینه درآمدزایی فعالیت کنند اما این مساله باید محدود باشد. افرادی که این موارد را مطرح می کنند متاسفانه تجربه ی محدود دارند. این افراد معمولا چهار پنج سال پس از ستاندن لیسانس به آمریکا شمالی رفته اند و در بعضی دانشکده های مهندس خاص تحصیل کرده اند و حالا تصور می کنند همان مدل را باید برای همه ی رشته ها و دانشگاه ها پیاده کنند.
شهشهانی در ادامه به بیان طرحی برای تغییر در آموزش عالی پرداخت و اظهار داشت: ایجاد مراکز آموزشی دوساله ایده تازه ای نیست. در کشور آمریکا نیز خیلی از دانشجویان دو سال اول تحصیل خودرا در مکان هایی به نام community college می گذرانند. این طرح چند خصوصیت دارد. من فکر می کنم دانشگاه های کوچکتر در شهرستان های کوچک یا دانشگاه های پیام نور به مراکز آموزشی دوساله تبدیل شوند. حد نصاب نمره ی پایینی برای ورود دانش آموزان وجود داشته باشد و کنکوری برای ورود وجود نداشته باشد.
این استاد بازنشسته دانشگاه افزود: در این مراکز ویدیوهای آموزشی تهیه شده در دانشگاه های برتر می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. حتی می توان تعدادی از ویدیوهای دانشگاه های برتر خارج از ایران را نیز برای این دانش آموزان تهیه کرد در نتیجه این مراکز باید امکانات رسانه ای قوی داشته باشند. بجای خطابه، دانشجویان با مدرسان (tutor) مواجهند که وظیفه آنها کمک به رفع اشکال، بحث با دانش جویان و کمک به یادگیری آن هاست.
شهشهانی بیان کرد: پیشنهاد این است که حد نصاب نمره قبولی واحدهای درسی این مراکز که مشابه واحدهای درسی سالهای اول و دوم دانشگاه است، مختلف باشد و در ضمن یک سال امتحانات چندین بار برگزار شوند. این مراکز آموزشی باید منابع مالی متنوعی داشته باشد و نهادهای دولتی و خصوصی و همین طور دانشگاه های مستقل منابع آنرا تامین کنند. علاوه بر آن می توان شهریه نیز در نظر گرفت که البته دانشجویانی که معدل بالاتری دارند از شهریه معاف شوند.
وی با بیان اینکه بعد از فارغ التحصیلی می توان به دانشجویان دانشنامه اعطا کرد اظهار داشت: دانشگاه ها می توانند حد نصاب هایی را مشخص کنند که این دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی از این مراکز وارد دانشگاه ها شوند. تعدادی از دانشجویان پس از این دو سال ممکنست دریابند که می خواهند رشته ی خودرا تغییر دهند. علاوه بر این، دانشگاه های برتر می توانند کنکور ویژه ی خودرا داشته باشند.
شهشهانی در آخر بیان کرد: راه های مختلفی برای گذر از مشکلاتی که کنکور بوجود می آورد بیان شده است، اما به نظر من بهترین راه این است که ورود اولیه به دانشگاه را آسان نماییم و همه این فرصت را داشته باشند که برای یکی دو سال توانایی های خودرا نشان دهند. این طرح فرصتی را در اختیار استادان جوان قرار می دهد که زمان بیشتری برای تحقیقات داشته باشند. این طرح خامی است اما فکر می کنم قابلیت کار کردن روی آن وجود دارد.




منبع:

1399/11/02
23:22:39
0.0 / 5
241
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱