كارهای ترویج علم در كشور به صورت جزیره ای انجام می شود

كارهای ترویج علم در كشور به صورت جزیره ای انجام می شود

به گزارش بی دانلود رئیس انجمن ترویج علم اظهار داشت: کشورهایی که اهمیت و ضرورت ترویج علم را درک کرده اند، مسیر توسعه را پیموده اند. کارهای ترویج علم در کشور به صورت جزیره ای انجام می شود و با تک صدایی نمی توانیم به جایی برسیم. زمانی فعالیت ها ثمربخش می شود که مونولوگ ها به دیالوگ تبدیل گردد.


به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا، دکتر اکرم قدیمی در ششمین نشست شورای موزه های دانشگاهی که امروز برگزار شد، درباره اهمیت ترویج علم در کاهش شبه علم در دوران شیوع کووید-۱۹ اظهار داشت: ترویج علم در بردارنده طیف وسیعی از فعالیت ها همچون پذیرش، درک و مشارکت همگان در علم است که هدف همه این فعالیت ها کاهش شکاف بین علم و جامعه است.
وی با اشاره به پیشینه تحکیم رابطه بین علم و جامعه اظهار داشت: در قرن بیستم ترویج علم بعنوان یکی از مؤلفه ها و عناصر جدانشدنی از علم معرفی گردید. ترویج علم در حقیقت پلی میان ادبیات سخت علمی با گفتمان مردم عادی است. ترویج علم چیزی جز ترجمه علم به زبان ساده نیست.
رئیس کرسی یونسکو در ترویج علم بیان کرد: مبارزه با شبه علم و خرافات یکی از اهداف ترویج علم است. شبه علم یک رفتار، ایده یا باوری است که خودرا بجای علم جا می زند، اما بر شواهد نادرست و غیرعلمی تکیه دارد. در حقیقت شبه علم از روش های غیرعلمی استفاده نمی کند و بر پایه تجربیات شخصی و داستان های قدیمی است. این پدیده نقطه مقابل علم است که پایه و اساس علمی ندارد.
قدیمی با اشاره به این که شبه علم بیشترین لطمه را به توسعه و ترویج علم می زند، گفت: طالع بینی، ستاره بینی، کف بینی انواع پیشگویی ها و حتی همیوپاتی از مصادیق شبه علم هستند. پس از بحران کووید-۱۹، توجه به ترویج علم جلب می شود و عمده مردم به دنبال کسب اطلاعات علمی از متخصصان هستند. در این میان، بازار ادعاهای شبه علمی در پزشکی در کشور خودمان و کشورهای دیگر داغ شد. بحث توهمات توطئه و صدها اطلاعات ریز و درشت غیرعلمی نیز همراه با شیوع این بیماری رشد کرد.
رئیس انجمن ترویج علم افزود: شبه علم نشانه هایی دارد که در تضاد با علم است. یکی از این نشانه ها ابطال ناپذیری است که در علم، خلاف این خاصیت وجود دارد. علم از چالش استقبال می کند، اما معتقدان به شبه علم جزم گرا هستند. تکرار ناپذیری و باور به توطئه نیز از خاصیت های شبه علم است. تمایز بین علم و شبه علم گاهی دشوار است. این جاست که جای ترویج علم خالی است.
وی با اشاره به پیشینه همه گیری ها در تاریخ اظهار داشت: جامعه بشری از ابتدا تا امروز با همه گیری های بسیاری روبه رو شده است و شاید صدمه ای که بشر از ابتدا تا کنون از این همه گیری ها دیده است، از خیلی از حوادث بیشتر باشد. وبا، آبله، تیفوس و طاعون از مهم ترین همه گیری هایی هستند که بشر با آنها درگیر بوده است.
بگفته قدیمی، باورهای شبه علمی درباب کووید-۱۹ نیز همزمان با روزهای ابتدایی شیوع این بیماری شکل گرفت. خیلی از افراد، سازمان ها و حتی دولت ها عاملی برای شیوع ویروس شبه علم شدند. انتشار این اطلاعات هنوز متوقف نشده است.
رئیس کرسی یونسکو در ترویح علم اشاره کرد: شستشوی بینی با آب نمک، اسپری الکل بر روی بدن، استریلیزه کردن به وسیله اشعه ماورای بنفش، تشخیص کرونا با بهره گیری از اسکنرهای حرارتی، مصرف روغن کنجد برای جلوگیری از ابتلا، فوت همه افراد مبتلا به کرونا و استفاده از مکمل های ویتامین سی همچون اطلاعات شبه علمی است که درباب کرونا مطرح گردیده است.
وی با تاکید بر این که «در علم و دانش باید از روش هایی استفاده گردد که افراد، طرز فکر علمی را بیاموزند»، اضافه کرد: موزه های دانشگاهی امروزه در دنیا با برنامه ها و رویدادهای مختلف به رشد و توسعه جامعه علمی کمک می کنند. موزه های دانشگاهی در کشور ما می توانند به مرکز مهم ترویج علم در دانشگاه ها تبدیل شوند و با انتقال درست اطلاعات و اشاعه تفکر علمی به جامعه نقش ترویجی خودرا ایفا کنند.
رئیس انجمن ترویج علم در آخر اشاره کرد: کشورهایی که اهمیت و ضرورت ترویج علم را درک کرده اند، مسیر توسعه را پیموده اند. کارهای ترویج علم در کشور به صورت جزیره ای انجام می شود و با تک صدایی نمی توانیم به جایی برسیم. زمانی فعالیت ها ثمربخش می شود که مونولوگ ها به دیالوگ تبدیل گردد. امیدوارم موزه ها به تشکیل زیست بوم ترویج علم کمک کنند.




منبع:

1399/11/09
16:06:45
0.0 از 5
1104
تگهای خبر: دانشگاه , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
beedownload بی دانلود