درمان آلزایمر با دو داروی جدید

بی دانلود: خراسان رضوی دانشمندان دانشگاه شفیلد انگلستان دو ترکیب جدید کشف کرده اند که می تواند به تولید داروهای جدید برای درمان بیماری تخریب کننده حافظه کمک نماید.

به نقل از نیوز، برخلاف درمان های موجود برای بیماری آلزایمر، داروهای جدید امیدوارکننده می توانند سه رکن که شامل پلاک، آمیلوئید یا تنگل در سلول های مغزی و یک مولکول خاص متصل به مغز را که موجب کاهش شناختی در بیماران می شود را هدف قرار دهند. رویکرد جدید دو روش درمانی بالقوه برای زوال عقل را شناسایی کرده است، اما ممکنست سایر بیماریها مانند سرطان را نیز درمان کند.
پروفسور شیمی دارویی، بینینگ چن اظهار نمود: «تصور می شود بیش از ۵۰ میلیون نفر با بیماری آلزایمر زندگی می کنند و برخلاف آزمایش های بالینی اخیر هیچ موفقیتی در درمان با مصرف دارو وجود نداشته است که هر سه عامل اصلی ایجادکننده این بیماری پیچیده را هدف قرار دهد. پروژه ما باهدف مقابله با چالش های سخت در کشف دارو ارائه شده است و این نخستین موفقیت ما در استفاده از یک رویکرد با چند هدف برای شناسایی داروهای جدید مقابل یک بیماری چندعاملی مانند آلزایمر است.»
وی افزود: نه فقط روشی جدید در درمان آلزایمر به وجود آورده ایم، بلکه دو داروی جدید را نیز شناسایی کرده ایم. ما بسیار خوشحالیم که این تلاش جمعی که چندین شریک علمی و صنعتی را درگیر کرده بسیار موفقیت آمیز بوده است.
کشف علت بیماری آلزایمر
با افزایش سن، خطر ابتلاء به انواع اشکال زوال عقل نیز افزایش می یابد. آلزایمر، رایج ترین شکل زوال عقل است که ۸۰ درصد موارد را به خود اختصاص می دهد. سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده است که شرایط شناختی در کمتر از ۳۰ سال بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
گروه شفیلد با ایجاد رویکرد جدیدی در داروهای درمان آلزایمر منجر به کشف دو روش درمانی بالقوه شد. داروهای جدید می توانند مسیرهای مختلف ایجاد آلزایمر را درگیر کنند. آنها همین طور سبب بهبود رویکردهای قبلی برای ایجاد درمان های جدید بیماریهای تضعیف کننده می شوند.
پروفسور چن توضیح می دهد که علل پیچیده ایجاد آلزایمر حول دو پروتئین طبیعی در مغز می چرخد. نخستین پروتئین، بتا آمیلوئید (Aβ) می تواند موجب ایجاد پلاک در اطراف سلول های مغزی شود و از برقراری ارتباط صحیح نورون ها جلوگیری می کند.
پروتئین دوم، تاو (Tau) که سلول های سمی درون سلول های مغزی به وجود می آورد و مانع انتقال مواد مغذی ضروری می شود. این دو رویداد به هم پیوسته اند و دانشمندان معتقدند که مولکول سوم، PrPᶜ وقتی به آمیلوئید بتا متصل شود، منجر به اختلال شناختی متمایز و مسمومیت عصبی معمول در بیماری آلزایمر می شود. بتا آمیلوئید، تاو و PrPᶜ سه ستون را می سازند که حالا دانشمندان معتقدند موجب لطمه عملکرد مغز می شود.

درمان
تاکنون، آخرین آزمایش های دارویی برای بیماری آلزایمر فقط بتا آمیلوئید را هدف قرار داده است. این روش های درمانی اهتمام در جلوگیری از ایجاد پلاک در پروتئین و تاثیر بر پروتئین تاو دارند و تا حالا ثابت شده است که این رویکرد ناموفق بوده است.
مطالعه جدید مشخص کرد که این دو داروی جدید نه فقط به بتا آمیلوئید متصل می شوند، بلکه اثر متقابل آن با PrPᶜ را نیز مسدود می کنند و آرایش تاو را ازبین می برند. پژوهشگران این ترکیبات را بوسیله یک پروسه پیچیده غربالگری مولکولی کشف کردند.
دانشمندان با بهره گیری از برنامه های کامپیوتری آغاز به جستجوی هزاران مولکول برای شناسایی داروهای امیدوارکننده کردند. در مرحله بعدی، آزمایش های ترکیبی انجام دادند تا دریابند کدام ترکیبات بهترین اتصال آمیلوئید بتا را دارند. نتایج تلاش پژوهشگران ۶ نامزد معرفی نمود که دانشمندان آنها را در مدلهای سلول بنیادی آزمایش کردند.
آزمایش های نهایی دو ترکیب را شناسایی کرد که هر سه مسیر درگیر در توسعه بیماری آلزایمر را هدف قراردادند. این گروه حالا امیدوار است با بهینه سازی این ترکیبات جدید در کاندیداهای دارویی برای انجام مطالعات پیش بالینی و بالینی برای ادامه تحقیقات خود بودجه کسب کند.
نتایج این یافته ها در نشریه Chemical Science منتشرشده است.

1399/11/28