سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خبر داد

اعلام رتبه بندی و ارزیابی دانشگاه های دولتی وزارت علوم در سال ۹۹-۱۳۹۸

اعلام رتبه بندی و ارزیابی دانشگاه های دولتی وزارت علوم در سال ۹۹-۱۳۹۸

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از اعلام رتبه بندی و ارزیابی دانشگاه های دولتی وزارت علوم در سال 99-1398 از طرف این پایگاه آگاهی داد.


به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا، دکتر محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشگاهیان در ماه رمضان در سال ۹۸ بر ضرورت «ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها» صحبت فرموده و بر تعیین معیارها و مزیت های لازم برای رتبه بندی به منظور ارتقای کیفی دانشگاه ها و ایجاد رقابت مثبت تاکید نمودند، اظهار داشت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از اواخر سال ۹۸ با ابلاغ رسمی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عملا ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور را با شاخص ها و معیارهای مصوب کارگروه تخصصی رتبه بندی در وزرات علوم شروع کرد.
وی افزود: هرچند در طول ۱۰ سال قبل رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور توسط گروه رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام انجام می شد، ولی در سال ۹۹ رتبه بندی و ارزیابی دانشگاه های دولتی تحت نظارت وزارت علوم با معیارها و فاکتورهای جدید و نیز روش­ شناسی کاملا متفاوت نسبت به قبل و نیز با هماهنگی و نظارت کامل کارگروه تخصصی رتبه بندی در وزارت عتف توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) انجام گرفت و نتایج آن اعلام گردید.
دهقانی اضافه کرد: هر چند تلاش و کوشش های بی نظیر تمامی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی در رشد و شتاب علمی در عرصه های بین­ المللی به خصوص در سالهای اخیر و همزمان با تشدید تحریم های بین المللی قابل تقدیر است، با این وجود برمبنای اسناد بالادستی نظیر نقشه جامع علمی کشور و سیاست های کلان علم و فناوری ضرورت توجه و تاکید بر تمام ابعاد توسعه علمی و ماموریت های چند جانبه دانشگاه ها به خصوص تاکید به نقش و حضور دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور در جامعه، اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی، توجه به مهارت افزایی و کارآفرینی، توسعه و گسترش شرکت های دانش­ بنیان و اشتغال­زایی، بین المللی سازی آموزش عالی و مشارکت های بین المللی در آموزش و پژوهش، تاکید به ترویج فرهنگ شاگرد­پروری و مسایل فرهنگی و اسلامی و حضور پر رنگ اساتید و دانشجویان در کرسی های نظریه پردازی و غیره سبب می شود به مساله رتبه بندی و ارزیابی دانشگاه ها بصورت متمایزی نگریسته شود.
سرپرست ISC در ادامه اظهار داشت: در این رتبه بندی، معیارهای کلی در ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در ۶ حوزه آموزش (با وزن ۳۰ درصد)، پژوهش (با وزن ۲۵ درصد)، فناوری و نوآوری (با وزن ۲۰ درصد)، بین المللی سازی (با وزن ۱۰ درصد)، اثرگذاری اقتصادی (با وزن ۱۰ درصد) و خدمات اجتماعی، زیر ساخت و تسهیلات (با وزن ۵ درصد) است. هر کدام از این معیارهای اصلی، به تعدادی شاخص اصلی و زیر شاخص تقسیم می ­شوند که عملکرد دانشگاه در هر یک از آنها بصورت جداگانه ارزیابی می­ شود. تعداد شاخص ­های به کار گرفته شده در رتبه بندی جدید ۱۰۴ شاخص و زیرشاخص است که در جدول زیر برمبنای هر معیار اصلی نشان داده شده است.


ایشان در ادامه اظهار داشت: برمبنای روش شناسی جدید و بر اساس شاخص ­های مصوب کارگروه تخصصی رتبه بندی در وزارت علوم، اطلاعات مورد نیاز رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی از سه طریق جمع آوری شده است: اطلاعات پژوهشی که جمع آوری آن بر عهده گروه رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است، خوداظهاری دانشگاه ها که بوسیله تکمیل پرسشنامه الکترونیکی رتبه بندی توسط رابطین در دانشگاه ها به دست می ­آید و نیز برخی اطلاعات آموزشی که بوسیله وزارت علوم یا سازمان های زیر مجموعه در اختیار گروه رتبه بندی قرار داده می شود.
دهقانی اظهار داشت: روش ­شناسی رتبه بندی بصورت کامل در وب سایت رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در دسترس دانشگاه ­ها قرار خواهد گرفت. برمبنای روش شناسی موجود، کلیه اطلاعات جمع آوری شده در سالهای ۹۵ الی ۹۷ بوده است. دلیل انتخاب این بازه زمانی تکمیل کلیه اطلاعات مورد نیاز در شاخص ها و معیارهای مورد نیاز بوده است.
وی افزود: در رتبه بندی سال ۹۹، مجموعا تعداد ۱۰۳ دانشگاه حضور داشتند که اطلاعات آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند و برمبنای ماموریت هر یک دسته بندی شده و مورد رتبه بندی قرار گرفته اند. تفاوت این دسته بندی با رتبه بندی سالهای پیش، در دسته بندی دانشگاه های علوم کشاورزی بصورت مستقل است.
آمار حضور دانشگاه ­ها برمبنای نوع دانشگاه به شرح زیر است.


بدون تردید در بعضی موارد امکان دارد سوالات و ابهاماتی وجود داشته باشد که تلاش خواهد شد اطلاعات و جزئیات کامل بوسیله داشبورد اختصاصی در وبگاه ISC در اختیار دانشگاه ها قرار گیرد. با این وجود کلیه پیشنهادهایی که توسط برخی دانشگاه ها ارسال شده، جمع آوری شده است تا در سال آینده در کارگروه تخصصی رتبه بندی در وزارت عتف بررسی و مد نظر قرار گیرد.
دهقانی افزود: با اهمیت ترین چالش موجود در رتبه بندی سال جاری عدم اطلاعات کافی، شفافیت و نیز مستندات در فاکتورهای آموزش، نوآوری، فناوری، اثرگذاری اقتصادی و نیز خدمات اجتماعی، زیر ساخت و تسهیلات بود که بطور خاص به برخی موارد به شرح زیر اشاره می شود:
*عدم ارسال اطلاعات کامل و مستندات در ارتباط با بخش خودارزیابی توسط برخی دانشگاه ها
*عدم دقت لازم در تکمیل پرسشنامه در پروفایل دانشگاه ها همچون آمار در ارتباط با فاکتورهای نسبت تعداد رساله های تقاضا محور، تجاری سازی فناوری، کارآفرینی، ارتباط با صنعت و جامعه، قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه و نیز فاکتورهای در رابطه با زیرساخت و تسهیلات و امکانات دانشگاه.
*عدم ارسال اطلاعات ضروری نظیر تدوین دوره نوآوری در آموزش، مهارت افزایی در آموزش، بازبینی برنامه های درسی، تدوین برنامه های درسی به مدیریت آموزشی وزارت عتف و در نتیجه عدم کامل بودن اطلاعات تعدادی از دانشگاه ها در این خصوص و....
سرپرست ISC اظهار داشت: از آنجائیکه این اطلاعات از اهمیت زیادی برخوردار بوده و تعدادی از دانشگاه ها موارد را تکمیل و یا مستدات را ارائه نکرده بودند، در پروسه رتبه بندی مشکلات زیادی ایجاد و سبب تاخیر در اعلام نتایج شد. امید است در سال آینده با هماهنگی بیشتر وزارت عتف با دانشگاه ها و نیز ارائه راهنمایی های لازم برای شفاف سازی کامل در پرسشنامه و نیز دریافت دقیق اطلاعات مورد نیاز، این چالش ها برطرف و دقت کافی در این خصوص صورت گیرد تا خطای ناشی از این کار به پایین ترین میزان ممکن برسد.
دهقانی افزود: نتایج رتبه بندی سال ۹۹ با عنایت به تصمیم کارگروه تخصصی رتبه بندی برمبنای چند بخش مختلف همچون دانشگاه های جامع، دانشگاه های صنعتی، دانشگاه های علوم کشاورزی و هنر و نیز بصورت درهمکرد دانشگاه های جامع و صنعتی محاسبه و منظور شده است.
در هر بخش با عنایت به نزدیک بودن امتیازات و نیز رتبه های دانشگاه ها انتخاب بازه های رتبه ای بجای رتبه مطلق پیشنهاد و اجرا شده است. بر این اساس، همه دانشگاه های حاضر در رتبه بندی بصورت بازه­ مشخص محاسبه و اعلام شده است.
وی اظهار داشت: بدین صورت که برای تمام دانشگاه­ های جامع تا رتبه ۴۰، بازه های ۱۰ تایی تعریف شده است. دسته اول ۱۰ دانشگاه اول بوده که با عنایت به امتیاز کسب شده در بازه رتبه ای (۱۰-۱) قرار دارند، دسته دوم ۱۰ دانشگاه دوم هستند که در بازه رتبه ­ای (۲۰-۱۱) قرار دارند، دسته سوم ۱۰ دانشگاه سوم هستند که در بازه رتبه ای (۳۰-۲۱) قرار دارند و دسته چهارم ۱۰ دانشگاهی هستند که در بازه رتبه ای (۴۰-۳۱) قرار دارند و سایر دانشگاه ها در دسته پنجم و در رتبه ۴۱+ قرار می گیرند.
دهقانی اضافه کرد: در گروه دانشگاه های صنعتی، تمام دانشگاه ها در دسته های ۵ تایی قرار می گیرند و دسته اول ۵ دانشگاه اول هستند که در بازه رتبه ای (۵-۱) قرار دارند، دسته دوم ۵ دانشگاه دوم هستند که در بازه رتبه ای (۱۰-۶) قرار دارند، دسته سوم ۵ دانشگاه سوم هستند که در بازه رتبه ای (۱۵-۱۱) قرار دارند و سایر دانشگاه ها در دسته چهارم و در رتبه ۱۶+ قرار می گیرند.
در بخش درهمکرد دانشگاه ها نیز به شیوه بالا برای دانشگاه های صنعتی و جامع اعلام شده است، با این تفاوت که برای این دانشگاه ها بازه های ۱۵ تایی اعلام شده و دانشگاه هایی که در بازه رتبه ای ۱۵-۱ قرار دارند، بعنوان دانشگاه های دسته اول معرفی شده اند.
لازم به ذکر است چنانچه دو یا چند دانشگاه دارای رتبه مشابهی باشند، تعداد دانشگاه ها در آن بازه بیشتر خواهد بود و به همین نسبت به عدد بازه بعدی اضافه خواهد شد، بعنوان مثال در رتبه بندی درهمکرد دانشگاه های صنعتی و جامع و در بازه رتبه ای ۴۵-۳۱ تعداد دانشگاه ها بجای ۱۵ دانشگاه، ۱۶ دانشگاه است و بنابراین بازه رتبه ای بعدی بجای ۴۶ از ۴۷ شروع شده است.
دهقانی تصریح کرد: نکته ای که بیان آن حائز اهمیت می باشد، تفاوت جایگاه دانشگاه ها در دو رتبه بندی دانشگاه های جامع و صنعتی با درهمکرد دانشگاه هاست، بدین صورت که امکان دارد دانشگاهی در رتبه بندی دانشگاه های جامع دارای رتبه بهتری نسبت به یک دانشگاه باشد، ولی در رتبه بندی درهمکرد در بازه رتبه ای پایین تری قرار گرفته باشد. این تغییر در رتبه به علت شیوه عادی سازی است که در هر شاخص نسبت به دانشگاه اول انجام می گیرد و با تغییر دانشگاه ها امکان دارد دانشگاه اول تغییر کند و به دنبال آن رتبه دانشگاه هم تغییر کند.
دهقانی اظهار داشت: از مزیت ­های رتبه بندی فوق امکان ارتقای جایگاه دانشگاه ها برمبنای اطلاع از نقاط ضعف خود و مرتفع ساختن آنها و نیز تاکید و استمرار در نقاط قوت در رتبه بندی برای سالهای آینده است، بدین صورت که با عنایت به اطلاعاتی که دانشگاه ها از نحوه عملکرد خود در رتبه بندی حاضر به دست می آورند می ­توانند به منظور عملکرد بهتر برنامه ریزی و سیاست گذاری داشته باشند.
دانشگاه ها می توانند با رفتن به پروفایل خود جزئیات عملکرد را در هر شاخص ملاحظه کنند، ضمنا نتایج رتبه بندی در وب سایت رتبه بندی به آدرس https: //ur.isc.ac برای عموم در دسترس می باشد و روش شناسی آن نیز بصورت واضح در همین وبگاه قرار داده خواهد شد. لازم به ذکر است رتبه تمام دانشگاه های هم بازه یکسان بوده و ترتیب قرار گرفتن آنها در هر بازه برمبنای حروف الفبا بوده است.
برمبنای اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که اساسا برای دانشگاه ها، رتبه بندی نباید به یک هدف تبدیل گردد، بلکه ابزاری است که دانشگاه ها و موسسات پژوهشی را در ضمن مسیر پیموده شده راهنمایی کند و با اطلاع از نقاط قوت و ضعف خود امکان اصلاح مسیر و به خصوص حرکت در جهت توسعه علمی همه جانبه سازمان و در نتیجه کشور را مشخص نماید. پس دقت شود که وجود دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در هر جایگاه و رتبه سبب کاهش ارزش آنها نخواهد شد و اساسا با تکیه بر نقاط قوت و مرتفع ساختن نقاط ضعف قادر خواهند بود در راه ماموریت همه جانبه خود ادامه دهند.








1400/01/15
23:57:15
0.0 از 5
979
تگهای خبر: آموزش , اساتید , الكترونیك , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
beedownload بی دانلود