معاون وزیر علوم:

نظام علمی موفق ترین بخش كشور است

نظام علمی موفق ترین بخش كشور است

به گزارش بی دانلود از گیلان معاون وزیر علوم، مجموعه حرکت آموزش عالی کشور را مثبت دانست و تصریح کرد: سال 94 آمایش آموزش عالی به تصویب رسید و پس ساماندهی موسسات آموزش عالی را در دستور کار قرار دادیم.


دکتر غلامحسین رحیمی در دیدار با روسای دانشگاه های استان گیلان، با اعلان اینکه نظام علمی جمهوری اسلامی در طول چند دهه اخیر موفق ترین بخش کشور بوده است، اظهار نمود: بخش علمی کشور به کرات توانسته اعتبارات ملی خلق کند.
وی با اعلان اینکه به اذعان صاحب نظران آموزش عالی و دانشگاه های ما اثربخشی گسترده ای در کل کشور دارند، اشاره کرد: دانشگاه های ما در سطح بین المللی نیز افتخارات فراوانی آفریده اند.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به کسب رتبه های برتر علمی توسط دانشجویان ایرانی در عرصه های بین المللی، اضافه کرد: طی ۱۵ سال اخیر شاهد ورود شتابنده دانشگاه های کشور به حوزه توسعه فناوری بوسیله تشکیل مراکز کارآفرینی، نوآوری و رشد، پردیس های علم و فناوری و مشارکت در تاسیس پارک های علم و فناوری هستیم.
رحیمی، پشتیبانی از شرکت های برخاسته از متن دانشگاه، توسعه شرکت های دانش بنیان و ایجاد آزمایشگاه های مرکزی در چند سال اخیر را شایان توجه دانست و اظهار داشت: خیلی از آزمایشگاه های مرکزی وزارت علوم بعنوان آزمایشگاه های همکار سازمان های استاندارساز کشور فعال می باشند.
وی با اعلان اینکه رشد و توسعه نظام علمی کشور باوجود همه محدودیت ها کاملا محسوس و سنجش پذیر است، افزود: دانشگاه های ما مبتنی بر شاخص های کمی به توسعه می پردازند.
معاون وزیر علوم، تنوع مراکز آموزش عالی کشو شامل پیام نور، فنی و حرفه ای، علمی کاربردی، آزاد اسلامی، دولتی و غیر انتفاعی را نشان دهنده وجود طیفی از آموزش عالی متناسب با نوع متقاضی دانست و عنوان کرد: متاسفانه در توسعه کمی آموزش عالی در یک برهه غیر متوازن عمل شده و شاهد توسعه بی رویه دانشگاه ها هستیم.
وی عامل اصلی این رشد غیر متوازن آموزش عالی را رقابت های منطقه ای و فشار مقامات استانی بر مسئولان نظام علمی کشور دانست و اشاره کرد: توسعه آموزش عالی باید متناسب با نیاز اجتماعی و بازار کار باشد، اما ضعف توازن سبب کاهش متقاضی شده است.
رحیمی، با تاکید بر لزوم ساماندهی موسسات آموزش عالی، اشاره کرد: موسسات آموزش عالی باید در تعادل و توازن با متقاضی باشد پس در سال ۹۲ که اوج تعداد دانشجویان کشور بود چهار میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو داشتیم، یعنی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۵۵۰۰ دانشجو وجود داشت که در این عرصه جزو کشورهای برتر دنیا بودیم.
معاون وزیر علوم، با اعلان اینکه سال قبل تعداد دانشجویان ما به سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسید، اضافه کرد: کلیه موسسات آموزش عالی شامل دولتی، پیام نور، آزاد اسلامی، علمی کاربردی و فنی و حرفه ای مطالعات جمعیتی در استان خود داشته باشند، برای اینکه اول باید متقاضیان استان را طی ۱۵ سال آینده شناسایی و برآورد نماییم تا ظرفیت دانشگاه خالی نماند.
وی یکی از دلیلهای کاهش جمعیت دانشجو را نتیجه کاهش جمعیت طی ۱۰ سال اخیر دانست و عنوان کرد: ظرفیت خالی نه فقط در دانشگاه های نظری، بلکه در موسسات مهارت محور ما یعنی فنی و حرفه ای و علمی کاربردی نیز وجود دارد.
رحیمی، مجموعه حرکت آموزش عالی کشور را مثبت دانست و تصریح کرد: سال ۹۴ آمایش آموزش عالی به تصویب رسید و پس ساماندهی موسسات آموزش عالی را در دستور کار قرار دادیم.
معاون وزیر علوم، به هشت زیرطرح آمایش آموزش عالی اشاره نمود و اظهار داشت: به دنبال منطقه بندی آموزشی کشور بر طبق استان ها هستین پس شورای مدیریت استانی را تشکیل دادیم تا نقشه جامع علمی کشور را پیش ببریم.
وی با اشاره به نقش مثبت دانشگاه های آزاد اسلامی و پیام نور و فنی و حرفه ای و غیر انتفعی در ترویج فرهنگ علمی کشور خصوصاً پس از دوران دفاع مقدس، اظهار نمود: طیف های مختلف آموزش عالی عضو یک خانواده هستند و در قالب شورای مدیریت استانی وظایف مشخص دارند.




منبع:

1400/03/21
20:15:00
0.0 از 5
920
تگهای خبر: آموزش , دانشجو , دانشگاه , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
beedownload بی دانلود