موفقیت محققان کشور در حذف سرطان زایی پروتئین های فرآوری شده

به گزارش بی دانلود تعدادی از پژوهشگران حوزه نانوبیوتکنولوژی موفق به کشف و شناسایی اثرات جدیدی از ایزوله یک باکتری شدند که می تواند به صورت کامل اثر کارسینوژنی نیتریت در بروز سرطان های گوارشی را حذف کند.

به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا، دکتر حامد میلانی، پزشک و پژوهشگر در حوزه نانوبیوتکنولوژی که چندی قبل موفق به کشف گونه جدید از باکتری ها و ثبت آن با نام "استافیلوکوکوس هومینیس اچ میلانی" (Staphylococcus hominis H.Milani) در پایگاه مرکز ملی بیوتکنولوژی ایالات متحده امریکا (NCBI) و بانک جهانی ژن شده بود اخیرا توانست اثرات بالقوه ایزوله این باکتری، در جایگزینی نیتریت های سرطان زا در پروتئین های فرآوری شده را کشف و شناسایی کند.
در این پروژه از ایزوله های باکتری "استافیلوکوکوس هومینیس اچ میلانی" در چارچوب فناوری نوین به نام "نانوانکپسولیشن الکتروریسی" استفاده شده است.
نیتریت از مهم ترین نگهدارنده های شیمیایی در تولید فرآورده های پروتئینی به حساب می آید که مزایای تکنولوژیکی آن شامل افزایش زمان ماندگاری و ترکیب شدن با میوگلوبولین و هموگلوبولین در ایجاد رنگ مطلوب است، همینطور از رشد باکتری های خطرناک مانند کلستریدیوم بوتولینوم که می تواند سبب بروز بوتولیسم و مسمومیت غذایی حاد شود، جلوگیری نماید.
به مرور با مشخص شدن اثرات جانبی خطرناک آن به جهت سنتز ترکیبات سرطان زای نیتروزامین، نگرانی های زیادی در مورد استفاده از این افزودنی به وجود آمد، به صورتی که در سال ۲۰۱۵ سازمان جهانی بهداشت (WHO)، پروتئین های فرآوری شده را بعنوان گروه نخست مواد سرطان زا طبقه بندی کرد.
سالانه ۲.۸ میلیون نفر در دنیا بر اثر سرطان های گوارشی جان خویش را از دست می دهند و نیتریت ها از مهم ترین ریسک عامل های بروز سرطان های گوارشی به شمار می روند و وجود آنها در مواد غذایی تهدید کننده سلامت انسان ها است و سازمان غذا و داروی آمریکا در سال ۲۰۱۸ با انتشار اطلاعیه ای در مورد افزایش ریسک مبتلا شدن به سرطان بخصوص سرطان های گوارشی با مصرف این ترکیبات خطرناک اخطار داد.
تا کنون تلاشهای محققان برای شناسایی ترکیبی مناسب که بتواند جایگزین نیتریت از نظر حفظ اثرات مطلوب بدون ایجاد اثرات سرطان زایی شود، موفقیت آمیز نبوده است.
دکتر میلانی درباره این پژوهش اظهار نمود: ما در این پژوهش توانستیم از تکنولوژی الکتروریسی جهت تولید نانو فیبرهای ایزوله باکتری استفاده نماییم که این امر سبب حفظ اثر طولانی تر ایزوله های باکتری در پروتئین های فرآوری شده خواهد شد، همینطور شیوه جدیدی را برای شبیه سازی عملکرد باکتری ابداع کردیم که توانست در نهایت به کاهش هزینه و زمان مورد نیاز جهت بررسی عملکرد باکتری در فرآوری پروتئین ها منجر شود.
وی خاطرنشان کرد: نتایج جدید ترین تحقیقات ما نشان داد که ایزوله باکتری Staphylococcus hominis H.Milani دارای پتانسیل پرارزش و اثرات بالقوه ای برای تولید پروتئین های فرآوری شده بدون استفاده از نیتریت ها یا سایر مواد افزودنی مصنوعی است.
به قول مجری طرح، یافته های این پژوهش در سومین کنگره بین المللی بهداشت و ایمنی مواد غذایی در دانشگاه علوم پزشکی تهران که با حضور پژوهشکده های دانش بنیان و علوم تحقیقاتی دانشگاهی بین المللی برگزار شد، تایید و منتشر گردید.
با بکارگیری نتایج چشم گیر این پژوهش و اکتشاف اخیر که برای نخستین بار در جهان و با استفاده از استراتژی جدید طراحی و انجام شد، میتوان میزان ریسک خطر سلامت انسان در رویارویی با نیتروزامین را کم کرد. این نتایج می تواند پایه ای برای دستورالعمل آینده در زمینه بهبود شاخصهای سلامت پروتئین های فرآوری شده در مقیاس صنعتی، محصولات دارویی و گایدلاین های پزشکی باشد، همینطور امید بر آن است که با شتاب فزاینده شاهد کاهش بروز مرگ و میر ناشی از سرطان های گوارشی باشیم.

1400/08/12